Forum

Pytania i odpowiedzi dotyczące funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych

Pytanie 36
Dodano: 19 lutego 2006

Wspólnota nasza powstała z budynku, którego właścicielem była Wojskowa Agencja Mieszkaniowa. Jesteśmy więc właścicielami budynku i części gruntu ale bez dostępu do chodników i dróg dojazdowych. Chcielibyśmy kupić od WAM-u brakującą część terenu. Czy możemy dokonać tej transakcji jako wspólnota mieszkaniowa, czy też jako poszczególni właściciele mieszkań ?

Pytanie 35
Dodano: 19 lutego 2006

Mając poważne podejrzenia odnośnie pozalicznikowego poboru wody, zarząd WM zlecił swojemu konserwatorowi sprawdzenie prawidłowości działania wodomierzy.
W jednym z mieszkań stwierdzono przytwierdzony do wodomierza silny magnes.
Z lokalu korzysta 6-osobowa rodzina w tym troje dzieci w wieku szkolnym.
Po dniu zdarzenia w wyniku decyzji członków zarządu WM wystosowano pismo do właściciela lokalu zmieniające należność za wodę za rok 2005 na ryczałt oraz dodatkowo za poprzedni rok dociążono właściciela ryczałtem, gdyż po przeanalizowaniu zużycia wody w 2004 roku okazało się, że roczne zużycie w tym lokalu na jednego mieszkańca wyniosło 1 m3.
Podczas poprzednich okresów rozliczeniowych (wg wskazań liczników) zwracano uwagę właścicielowi, że to niemożliwe aby w przypadku takiej ilości osób minimalne zużycie wody było wytłumaczalne. Właściciel stwierdził, że to ludzie szczególnie oszczędni i myją się często poza lokalem.
Termin płatności minął 20 grudnia 2005 roku Do dnia dzisiejszego nie wpłynęła należność.
1. Czy postąpiliśmy słusznie i zgodnie z prawem?
2. Właściciel w korespondencji do zarządu twierdzi, że "w chwili obecnej brak jest instrumentu prawnego do obciążania karami. Regulamin zasad rozliczania zimnej wody i ścieków powinien być zatwierdzony przez zebranie".

Pytanie 34
Dodano: 19 lutego 2006

Czy Wspólnota ma obowiązek sporządzać bilans oraz rachunek zysków i strat?

Pytanie 33
Dodano: 19 lutego 2006

Czy jest błędem pokrycie kosztów usług inspektora nadzoru budowlanego w jednym roku z eksploatacji a w następnym z funduszu remontowego?

Pytanie 32
Dodano: 19 lutego 2006

Czy złożenie po terminie zeznania rocznego i w ślad za nim złożenie czynnego żalu, skutkuje poważnymi konsekwencjami, a jeśli tak to w stosunku do kogo?
Wspólnota posiada ubezpieczenie OC deliktowe z tytułu prowadzonej działalności i posiadania mienia.

Pytanie 31
Dodano: 19 lutego 2006

Kto podpisuje zeznanie we wspólnocie. W Gazecie Prawnej nr 7 z dnia 10 stycznia 2006 roku przeczytałam, że sprawa podpisów w imieniu podatnika jest kontrowersyjna.

Pytanie 30
Dodano: 19 lutego 2006

Spółce z o.o. zajmującej się miedzy innymi zarządzaniem wspólnot mieszkaniowych nieruchomości została wypowiedziana przez jedna ze wspólnot mieszkaniowych umowa o zarządzanie z dniem 01.01.2006r. W związku z tym proszę o pomoc i odpowiedź na następujące pytania:
1. Jak zorganizować przekazanie i dysponowanie rachunkiem bankowym, jeżeli w styczniu stary zarządca otrzymywać będzie faktury dotyczące grudnia z terminem płatności w styczniu. Kto powinien dokonać za nie zapłaty stary czy nowy zarządca?
2. Kto powinien sporządzić i podpisać deklarację CIT-8 za 2004 rok zarządca nowy, czy poprzedni?
3. Kto powinien złożyć od Urzędu Skarbowego zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 stary czy nowy zarządca?
4. Czy dowody księgowe (faktury, wyciągi bankowe) powinny zostać przekazane do nowego zarządcy, a poprzedni zarządca powinien zostawić sobie ich kopie?

Pytanie 29
Dodano: 19 lutego 2006

Zwracam się z prośbą o pomoc jak prawidłowo zaksięgować kredyt bankowy na remont instalacji centralnego ogrzewania oraz uzyskaną premię termomodernizacyną. Według zasięgniętych przeze mnie informacji są dwie możliwości choć nie wiem który sposób jest prawidłowy:
1 sposób: zaksięgowanie w koszty faktury na wymianę centralnego ogrzewania oraz odsetek od rat kapitałowych.
2 sposób: w koszty ujmuje się raty kapitałowe oraz odsetki od kredytu, ale nie wiem jak ująć w ewidencji fakturę kosztową na podstawie której został uruchomiony kredyt oraz premię termomodernizacyjną. W tym przypadku koszty rozkładają się na lata i zależnie od ilości płaconych rat kapitałowych oraz odsetek w danym roku.
W obu przypadkach nie wiem jak powinien być ujęty kredyt w sprawozdaniu rocznym, a konkretnie rozliczenie funduszu remontowego.

Pytanie 28
Dodano: 02 grudnia 2005

Pozwoliłem sobie napisać do Pani e-maila ponieważ nasza wspólnota mieszkaniowa ma pewien problem. Zarządcą nieruchomości jest spółdzielnia a problem powstał przy przedstawieniu rozliczeń za CO i ciepłą wodę, które - co jest warte podkreślenia - otrzymaliśmy prze dwoma tygodniami (za sezon grzewczy 2004/2005). W świetle przedstawionych przez spółdzielnię (dostawcę ciepła) obliczeń wszyscy mieszkańcy mają niedopłatę, sięgającą nawet 2.000 zł. Koszt podgrzania 1m3 wody to ok. 37 zł netto, natomiast koszt ogrzewania też jest drastycznie wysoki (ok. 3,50 zł netto za 1m2). AWRSP przekazała Spółdzielni kotłownię na własność i zarazem wymusiła (zdaniem Prezesa spółdzielni) konieczność amortyzacji kotłowni, co w przeliczeniu na m2 mieszkania wyniosło 0,83 zł/miesiąc za 1m2. Tak drastycznie wysokie koszty powodują oczywiście wielkie oburzenie właścicieli mieszkań. Pojawiają się oczywiście podejrzenia o zawyżanie kosztów za olej opałowy itp.W chwili obecnej próbujemy w jakiś rozsądny sposób zbadać ten temat, zwróciliśmy się z pismem do prezesa o wyjaśnienie tego stanu i przedstawienie dokumentów i faktur, które składają się na ogólny koszt wytworzenia ciepła, twierdzi on jednak, że nie musi się w ten sposób rozliczać, wręcz nie mamy prawa żądać przedstawienia takich dokumentów (pojawia się zresztą tutaj jeszcze inne pytanie - czy w koszt kotłowni można "wrzucić" jakieś inne koszt zarządu itp., skoro na koszty zarządu opłacane są osobno wg. faktur comiesięcznie wraz z zaliczka na CO i ciepłą wodę?).Powoduje to sytuację patową ponieważ nie mamy się do czego, do kogo odwołać. Jeśli jest taka możliwość, to proszę o pomoc i wskazanie procedury w jakiej można jakoś te koszty sprawdzić. Jedynym tłumaczeniem Prezesa jest fakt, iż jest to wina mieszkańców, bowiem nie zużywają podgrzanej ciepłej wody, jak również mają w mieszkaniach zimno, bowiem chcąc zaoszczędzić(50% kosztów pokrywanych jest przez podzielniki ciepła) nie wykorzystują dostarczonej energii cieplnej.

Pytanie 27
Dodano: 02 grudnia 2005

Jesteśmy małą wspólnotą składającą się z czterech członków. Nie prowadzimy żadnej działalności gospodarczej, sami zarządzamy wspólnotą robimy to społecznie. Zostaliśmy przez Urząd Skarbowy zwolnieni z składania comiesięcznej deklaracji. Mamy jednak pytanie czy po zakończeniu roku musimy złożyć deklarację roczną. Jeżeli tak to jaką?