Forum

Pytania i odpowiedzi dotyczące funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych

Pytanie 56
Dodano: 03 lipca 2006

(rozwinięcie pytania 51)
Czy wspólnota mieszkaniowa odprowadzająca podatek VAT ma prawo do odpisów podatku VAT, płaconego przy zakupie towarów i usług na utrzymanie nieruchomości wspólnej?

Pytanie 55
Dodano: 03 lipca 2006

(rozwinięcie pytania 51)
Czy od wpłat najemcy wspólnoty, zwracającego wspólnocie koszty oświetlenia reklamy (refakturowanie) administrator prawidłowo nalicza wspólnocie podatek VAT do odprowadzenia do U.S.?

Pytanie 54
Dodano: 03 lipca 2006

(rozwinięcie pytania 51)
Czy słusznie uważamy, że wpłaty powyższe powinny być rozliczane przez ADK i przekazywane notą uznaniową dla wspólnoty?

Pytanie 53
Dodano: 03 lipca 2006

(rozwinięcie pytania 51)
Czy zarząd jest zobowiązany do firmowania (podpisywania) miesięcznych faktur wystawianych dla najemców gminnych za piwnice i instalacje ( do pkt 2)?

Pytanie 52
Dodano: 03 lipca 2006

(rozwinięcie pytania 51)
Do obowiązków administratora czy zarządu, należy ściąganie należności za uchwalone zaliczkowe wpłaty na koszt eksploatacji, za wydzielone pomieszczenia, tradycyjnie przynależne do lokali mieszkalnych, gminnych ( piwnice) oraz za wydzieloną powierzchnię, tradycyjnie przynależną do lokalu użytkowego gminnego (piwnica, szyld)?

Pytanie 51
Dodano: 03 lipca 2006

Jeżeli jest to możliwe, prosimy Pana o odniesienie się do problemów rozliczania naszej wspólnoty, zaistniałych wraz z opodatkowaniem jej podatkiem VAT.
Poniżej przedstawiamy, do weryfikacji, własny osąd problemu, uzupełniając Pańskie podsumowanie i je rozwijając...."nie podlegają podatkowi od towarów i usług wpłaty, wnoszone przez właścicieli lokali związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w wysokości wynikającej z posiadanych udziałów" zgodnie z ustawą o własności lokali- art. 12 pkt 1,3, dodajemy , że - obciążenie właścicieli lokali użytkowych z tytułu współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem, mogą być Uchwałą Wspólnoty zwiększone.
Wprowadzenie zróżnicowania obciążeń jest sprawiedliwe, gdy właściciele nierówno korzystają z wydzielonych, tradycyjnie przynależnych do lokalu pomieszczeń (powierzchni) wspólnych, np. nie wszyscy właściciele posiadają w użytkowaniu piwnice, a użytkowane piwnice mają powierzchnię bardzo różną i nie odpowiadają udziałom właścicieli. W takim przypadku koszty utrzymania powierzchni wspólnej ( teoretycznie tylko wspólnej) powinny obciążać rzeczywistych użytkowników, a nie wszystkich właścicieli wg udziałów. Podobna sytuacja występuje w przypadku dodatkowego korzystania przez właścicieli suteryn z zewnętrznych tynków budynku na obrysie lokalu, stanowiących wydzieloną, tradycyjnie przynależną do lokalu powierzchnię wspólną. Powierzchnię tą właściciel lokalu użytkowego lub jego najemca może wykorzystać na oznaczenie swojej działalności poprzez reklamę lub odpowiednie instalacje.
Należy wziąć pod uwagę , że przed rokiem 1995 z reguły nie wpisywano do akt notarialnych tzw. pomieszczeń przynależnych. W związku z tym, pomieszczenia przynależne są z reguły tylko "tradycyjnie" przynależne do lokalu, co jednak oznacza gwarancję ich użytkowania przez właściciela lokalu.
Przedstawiamy wypracowane przez Zarząd, jak dotychczas nie mogące wejść w życie, rozliczanie powierzchni wspólnej.
Wnoszenie wpłat i rozliczanie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej odbywa się na podstawie uchwał właścicieli, odpowiednich umów i odpowiednich uzgodnień. Wpłaty zaliczkowe za przywilej korzystania z piwnicy, są wnoszone na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej (- zaliczki na koszty eksploatacyjne), wnoszą je na podstawie uchwał wspólnoty właściciele lokali do których zwyczajowo przynależy wydzielona nieruchomość wspólna. Właściciel w każdym w każdym czasie może zrezygnować z jej użytkowania.
Wspólnota zamierza w najbliższym czasie przeprowadzić weryfikację udziałów oraz notarialnie przyłączyć powierzchnie przynależne do lokali.
Powyższe ustalenia dowodzą, że obrót dokonuje się między współwłaścicielami a wspólnotą i dotyczy zaliczki na utrzymanie nieruchomości wspólnej ( może poprzedzać go opodatkowany VAT-em obrót między właścicielem a najemcą z a pomocą czynszu).
Wspólnota mieszkaniowa ma obowiązek rozliczania podatku VAT tylko od wpłat wniesionych przez najemców wspólnoty. Wspólnota odprowadza podatek VAT od wyjmowanych lokali wspólnoty "z przynależnościami" oraz od wynajmowanej powierzchni wspólnej przynależnej wspólnocie np. wynajęcie ściany szczytowej na reklamę.
Na dzień dzisiejszy ADK wbrew podjętym uchwałom, rozlicza obciążenia związane z użytkowaniem nieruchomości wspólnej, po dawnemu, tak jak "pożytki". Nieterminowo , z pomyłkami wystawia faktury. Zmusza swoich najemców do dokonywania kilkuzłotowych, obciążonych VAT-em wpłat za użytkowanie piwnic, osobnym przekazem. ADK nie zachowuje obowiązujących terminów i procedur. Zadłużenie niektórych najemców gminnych wnoszących opłaty niesystematycznie sięga dwóch lat. ADK nie wszczyna w stosunku do dłużników procesu windykacyjnego.
Z przedstawionej spraw widać, że działania administratora są przeciwne woli wspólnoty i ją torpedują.
Reasumując, prosimy pana o odpowiedzi na szczegółowe pytania, które powinny rozjaśnić nasze problemy i wątpliwości:

Czy zarząd wspólnoty na podstawie uchwał wspólnoty jest uprawniony do ustalania wysokości należnych wpłat od gminy na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej ( tzw. noty uznaniowe)? Administrator (ADK) mimo upomnień, wnosi niższe wpłaty za gminę niż wynika z udziałów i ustaleń.
(kolejne pytania i odpowiedzi wyżej, numerowane osobno)

Pytanie 50
Dodano: 03 lipca 2006

Od pół roku pełnię funkcję prezesa Zarządu w Spółdzielni Mieszkaniowej w Łęknicy. Po poprzednim prezesie pozostały długi i problemy z nie płacącymi lokatorami. Po działaniach podjętych przez Zarząd, Spółdzielnia odzyskała mieszkanie własnościowe. Nigdy wcześniej Spółdzielnia nie przeprowadzała eksmisji. Termin rozliczeń z byłym członkiem z tytułu rozliczenia wkładu budowlanego zbliża się ku końcowi. Chciałbym upewnić się, że rozliczenia zostaną przeprowadzone prawidłowo. I tak, przechodząc do meritum, członek został wykluczony ze Spółdzielni w czerwcu 2005 roku i co za tym idzie wygasło jego prawo do spółdzielczego własnościowego lokalu mieszkalnego. Po działaniach komornika występującego w imieniu Spółdzielni w grudniu 2005 roku były członek opróżnił lokal. W 1992 roku Spółdzielnia rozpoczęła budowę budynku mieszkalnego, na który zaciągnęła kredyt w banku. Warunkiem otrzymania kredytu było wpłacenie zaliczki w wysokości 30 procent wartości kredytu.Aby otrzymać kredyt Spółdzielnia pobrała zaliczkę na poczet wkładu budowlanego od przyszłych właścicieli. Po wpłaceniu zaliczki członkowi zostało przydzielone mieszkanie na zasadzie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Zaliczka wkładu budowlanego wpłacona przez członka była w wys.5 tys.zł. Wartość jego lokalu po zakończeniu budowy opiewała na kwotę 34 tys.zł. Pozostała część wkładu budowlanego w wysokości 29 tys.zł była spłacana przez niego w formie kredytu, podzielonego na miesięczne raty. Wysokość miesięcznej raty wynikała z normatywu zastosowanego przez PKO.
Na lokale spłacane kredytem ustanowiono hipotekę, w której właścicielem wskazana była Spółdzielnia.
Lokal pozostaje własnością Spółdzielni do chwili spłaty całości kredytu przypadającego na ten lokal. Na dzień dzisiejszy wartość lokalu ustalona przez biegłego rzeczoznawcę ustalona jest na kwotę 40 tys.zł.
Zaległości czynszowe wraz z niespłaconym kredytem to kwota 30 tys. zł.
Biorąc pod uwagę wyżej wymienione fakty proszę o udzielenie wskazówek w zakresie prawidłowego rozliczenia wkładu budowlanego z byłym członkiem.

Pytanie 49
Dodano: 03 lipca 2006

Jakie sa formalne warunki dotyczace podjecia uchwaly w sprawie zaciagniecia kredytu na remont przez wspolnote mieszkaniowa ?
Czy wystarczy 50 % pozytywnych glosow czy musi to byc wyzszy pulap ? Czy jezeli ktos z czlonkow zarzadu wspolnoty sie nie zgodzi taka uchwala bedzie wazna ?
W tresci uchwaly naszej wspolnoty jest tylko podana cyfra kwota kredytu, nie ma podanej jej slownie - jest wykropkowane miejsce, nie ma rowniez podanego oprocentowania ani terminuu zaciagniecia - rowniez sa zostawione puste miejsca a mimo to juz zbierane sa podpisy. Czy taka uchwala bedzie wazna ?

Pytanie 48
Dodano: 03 lipca 2006

W mojej wspólnocie mieszkaniowej został przeprowadzony roczny przegląd instalacji gazowej, zarówno w mieszkaniach właścicieli jak i we wspólnej części wspólnoty.
Przegląd wykazał jedenaście nieszczelności w mieszkaniach właścicieli oraz jedną nieszczelność poza.
Chcę zaznaczyć, iż Wspólnota Mieszkaniowa posiada 25 mieszkań własnościowych a co przedstawiłem - 11 mieszkań posiada nieszczelności.
Moje pytanie brzmi następująco: Kto powinien pokryć usunięcie nieszczelności w mieszkaniach własnościowych?

Pytanie 47
Dodano: 03 lipca 2006

Wspólnota mieszkaniowa będzie modernizować dźwigi osobowe i ze względu na brak wystarczających środków finansowych chce zaciągnąć kredyt.
Jeden z właścicieli wystąpił z propozycją a właściwie żądaniem, że wpłaci jednorazowo na rachunek bankowy wspólnoty przypadającą na niego wg udziału kwotę tj około 7000 zł i chciałby żeby wspólnota nie obciążała go kosztami kredytu ( odsetkami, prowizjami).
Czy wspólnota powinna przyjąć takie żądanie ? Jak ewntualnie podejść do tego problemu od strony księgowej?