Forum

Pytania i odpowiedzi dotyczące funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych

Pytanie 76
Dodano: 14 grudnia 2006

W budynku który posiada 50 mieszkań , jedno mieszkanie zostało wyodrębnione , czyli powstała Wspólnota mieszkaniowa . Zdecydowaną większość udziałów posiada Spółdzielnia Mieszkaniowa a więc obowiązuje ustawa o Spółdzielniach mieszkaniowych .W opisywanym budynku zachodzi potrzeba wykonania remontu dachu , koszt wykonania remontu to 10 tys. zł .
I tu pytanie . Jak będzie w tym przypadku obciążony ten właściciel lokalu który jako jeden posiada lokal wyodrębniony . Czy tak samo jak pozostali członkowie SM , czy też może w stosunku do posiadanych udziałów .
Czy SM może , czy ma prawo, obciążyć tego jednego właściciela inaczej jak innych pozostałych , czy musi go traktować identycznie jak pozostałych .

Pytanie 75
Dodano: 14 grudnia 2006

W budynku jest 2 zarządzajacych . Wspólnota która posiada np. 60%udziałów oraz Spółdzielnia Mieszkaniowa która posiada mniejszość udziałów tj. 40%
Na zebraniu pada uchwała na wykonanie remontu dachu i zostaje przegłosowana za TAK na wykonanie tego remontu .
Remont dachu kosztuje np. 10 tys. zł i tu pytanie .
Jak się rozkładają koszta związane z tym remontem . Czy SM musi pokryć koszta związane z tym remontem tj. 40% kosztów swoich udziałów a 60% właściciele mieszkań zamieszkałych we Wspólnocie .W jaki sposób pieniądze trafiają do wykonawcy , oddzielnie ze strony SM i oddzielnie od Wspólnoty . Czy to jest kwestia dogadania się z wykonawcą .

Pytanie 74
Dodano: 20 listopada 2006

Deweloper wybudował hotel - apartamentowiec, dokonał podziału fizycznego, a następnie sprzedał poszczególne lokale (apartament), (restauracje), (gabinety odnowy) wpisując siebie art. 18 UoWL ( spółkę z o.o. ) na zarządcę i zarejestrował w GUS oraz Urzędzie Skarbowym Wspólnotę Mieszkaniową. Właścicielami nieruchomości są osoby fizyczne i prawne w sumie 37 właścicieli lokali. Od momentu zarejestrowania Wspólnoty , koszty zarządu nie określone w uchwale , określane są w fakturach VAT przesyłanych do właścicieli lokali. Faktury za koszty zarządu obciążone są 22% Vatem. Na pytanie dlaczego wystawia faktury na zaliczki kosztów zarządu, odpowiedź brzmi, że usługi hotelowe obciążone są 22% podatkiem. Nie wszyscy właściciele lokali wykorzystują swoje apartamenty do działalności gospodarczej i nie zamierzamy takowej prowadzić. Niestety zarządca obciąża nas kosztami (faktury VAT) zakupu oprogramowania hotelowego, wyposażenia recepcji, kosztami pracowniczymi recepcji i innymi służącymi prowadzeniu działalności przez około 50% właścicieli lokali w hotelu.
Proszę o pomoc w rozwiązaniu tej zagadki prawnej, a może na rynku dostępna jest literatura poświęcona "Hotelowym Wspólnotom Mieszkaniowym".

Pytanie 73
Dodano: 20 listopada 2006

Mam pytanie odnośnie drogi wewnętrznej, (właścicielem jest wspólnota mieszkaniowa) na której bezprawnie parkują samochody. Interwencje nasze do policji w Szczecinie i straży miejskiej nie przyniosły żadnych efektów. Służby te twierdzą że jest to droga prywatna i sami musimy sobie z tym poradzić.
Pytamy jak.
Postawienie znaku zakazu parkowania i postoju nie przyniósł oczekiwanego rezultatu i samochody dalej parkują wzdłuż drogi. Narusza to zasady bezpieczeństwa gdyż po drodze dojazdowej a raczej ciągu pieszo jezdnym chodzą piesi (dorośli oraz dzieci) i o wypadek naprawdę bardzo łatwo.
Czy powieszenie pod znakiem tablicy informującej że znak obowiązuje po obu stronach jezdni oraz ostrzeżenie o pobieraniu opłaty za nielegalne parkowanie - 20zł/godz. wraz z ostrzeżeniem o zakładaniu blokady kół niesie za sobą jakieś konsekwencje w stosunku do Wspólnoty od kierowców nie przestrzegających znaku oraz nie zważających na ostrzeżenia pod znakiem?
Czy w ogóle my jako Wspólnota możemy unieruchamiać pojazdy poprzez założenie blokad kół, a następnie pobierać opłaty?
Czy są na to jakieś przepisy, uregulowania?
Proszę o w miarę szybką odpowiedź na nurtujące nas pytania.
Proszę również o radę jak z takim problemem mamy sobie poradzić.

Pytanie 72
Dodano: 20 listopada 2006

I ostatni maly problem: konto funduszu remontowego( w moim przypadku 801), jest kontem wynikowym czy bilansowy? Do tej pory uzywalam go jako konta wynikowego, ale pewna ksiegowa zwrocila mi uwage ze jest to konto bilansowe. Jestem niepewna tego wiec prosze o informacje.
Bardzo dziekuje za Pana cierpliwosc i prosze o pomoc w powyzszych problemach.

Pytanie 71
Dodano: 20 listopada 2006

Kolejny mój problem dotyczy zaksięgowania nieściagalnych należności z mieszkania które zostało sprzedane. Sprawa została oddana do komornika i zarzadca nie jest juz zwiazny ze sprawa. Wlasciciel sprzedal mieszkanie ktore jest obciazone nie splaconym czynszem, nie wiem gdzie zaksiegowac ta należność, na jakie konto.

Pytanie 70
Dodano: 20 listopada 2006

Mam do Pana zapytanie związane z rachunkowości we Wspólnocie Mieszkaniowej. Mam problem z właściwym zaksięgowaniem zakupu przez Wspólnotę piwnic. Piwice należały do firmy. Firma wystawiła fakturę vat, na której ujęta jest sprzedaż piwnic dla Wspólnoty jako całości(nie dla poszczególnych mieszkańców). Aby zapłacić za te piwnice Wspólnota zaciągnęła kredyt. Nie wiem jak powinnam zaksiegować zakup tych piwnic, czy mam je zaksięgować na koncie środków trawałych i amortyzować(miesięcznie, półrocznie, rocznie?).Jeśli je amortyzować to jak powinna przebiegać amortyzacja(notami memoriałowymi, na jakich kontach?)

Pytanie 69
Dodano: 20 listopada 2006

Dziękuje bardzo za odpowiedż na maje poprzednie zapytania. Natomiast nie wszystkie moje wątpliwości zostały rozwiązane. Mianowicie chodzi mi o ewidencję księgową kredytu termomodernizacyjnego dla wspólnoty mieszkaniowej. Twierdzi Pan, że odsetki i prowizje winny być księgowane w koszty finansowe. Zgadzam się , ale koszty finansowe w moim przypadku są księgowane w utrzymanie części wspólnych nieruchomości, czyli wkalkulowane w stawkę eksploatacyjną. W związku z tym jeśli zaksięguję odsetki i prowizję w koszty finans. to na koniec roku będę miała staratę w CIT 8 , którą właściciele winni dopłacić i taka sytuacja będzie co roku, gdyż kredyt jest na 10 lat, więc odsetki będą występowały co roku. Natomiast odsetki od kredytu są wkalkulowane w stawkę funduszu remontowego. W związku z tym czy powinnam odpowiednią część stawki funduszu remont. przeksięgowywać na przychody finansowe dla pokrycia kosztów odsetek i prowizji.
Czy fundusz remontowy może wykazywać saldo ujemne na koniec roku, gdyż remont nieruchomości zostanie wykonany w bieżącym roku, natomiast jego spłata jego będzie trwała 10 lat. Bardzo proszę o Pana sugestie w tej sprawie.

Pytanie 68
Dodano: 20 listopada 2006

Skąd pobrać wniosek na wyodrębnienie lokali (czy musi to być specjalny formularz, czy może to być wniosek stworzony przez nas).

Pytanie 67
Dodano: 20 listopada 2006

W jaki sposób pokryć ewentualne koszta powstałe w wyniku powstawania wspólnoty np. skromne ale konieczne wyposażenie biura (administracji), niezbędne materiały na powstanie pomieszczenia, komputer, papier, biurko, szafa itp. rzeczy.