Na wniosek jednego z członków wspólnoty zwołano zebrania w niemalże trybie natychmiastowym. Nie poinformowano o nim innych członków wspólnoty (powiadomiono 50% członków). Od momentu złożenia wniosku do odbycia zebrania minęło dwa dni. Informując o zebraniu nie podano porządku zebrania. Ponadto w zebraniu uczestniczyła osoba trzecia. Czy decyzje podjęte podczas takiego zebrania są wiążące?
Wspólnota mieszkaniowa podejmuje uchwały większością ponad 50 % głosując udziałami. Jeżeli nie ma takiej uchwały tym samym nie istnieje problem.
Jeżeli taka uchwała została podjęta należy ją zaskarżyć do Sądu w terminach podanych w ustawie o własności lokali.
Wspólnota zmienia sposób ogrzewania mieszkań z centralnego (kotłownia) na indywidualne gazowe- montują je sobie właściciele na koszt własny. Czy w takiej sytuacji wspólnota musi sfinansować ocieplenie parteru i poddasza?
W budynku są tylko mieszkania. Jeden z właścicieli uważa, że wspólnota musi ocieplić parter od strony piwnic i poddasze- ...czy musi, zgodnie z wymogami prawa,... czy może, jeśli właściciele wyrażą taką wolę w uchwale i czy wystarczy minimum 51% udziałów do zobowiązania pozostałych (przeciwnych) właścicieli?
A przy okazji- czy po zmianie sposobu ogrzewania wspólnota ...musi zapewnić ogrzewanie korytarza? (teraz są na korytarzu wyłączone kaloryfery, a temperatura zimą ok.10-14 stopni).
Wszystkie decyzje zebrania właścicieli muszą uzyskać poda 50 % licząc udziałami. Proponował bym jednak by to specjaliści wypowiedzieli się w sprawie termomodernizacji poprzez sporządzenie stosownej dokumentacji.
Jesteśmy małą wspólnotą mieszkaniową - 8 lokali. Co 2 lata wybieramy spośród nas zarząd- pracujemy społecznie. Pytanie dotyczy czy do wykonania drobnych napraw, remontów musimy zatrudniać płatników VAT, czy korzystamy z taniego wykonawcy i rachunku odręcznego.
Państwa wspólnota jest zwolniona z podatku VAT. Tym samym wg mojej oceny taniej dla Państwa będzie korzystać z firm usługowych nie będących podatnikami podatku VAT.
Jestem członkiem dużej wspólnoty mieszkaniowej(ponad 200 właścicieli). Z wybranym zarządem oraz administratorem firmą zewnętrzną.
Proszę o odpowiedź od kogo mam prawo wymagać zaświadczenia o niezaleganiu/ zaleganiu w płatnościach za lokal/ garaż. Proszę wskazać konkretne przepisy ustawy.
Dotychczasowe prośby kierowane do zarządcy pozostają bez odpowiedzi.
Czy w ogóle mam prawo domagać się takowego zaświadczenia.
Zaświadczenie ma służyć jako załącznik wymagany do innych czynności.
Czy za ewentualne niezgodności w zaświadczeniu ze stanem faktycznym, są jakieś sankcje dla wystawiającego zaświadczenie. Potwierdzenie nieprawdy w dokumentacji.
Zaświadczenie wydaje podpisując je Zarząd Wspólnoty mieszkaniowej, jeżeli takowy istnieje. Posiadanie administratora, czy zewnętrznej firmy księgującej jest bez znaczenia, ponieważ to Zarząd Wspólnoty odpowiada za jakość pracy obsługujących wspólnotę firm zewnętrznych.
Mam kilka pytań dotyczących funkcjonowania w małej wspólnocie mieszkaniowej. Pytanie pierwsze czy lokator mieszkania komunalnego we wspólnocie może samowolnie dokonać remontu klatki schodowej - malowanie? Czy po wykonaniu takiego remontu można żądać od lokatora przywrócenia stanu poprzedniego Jak i czy w ogóle można wpłynąć na lokatora lokalu komunalnego, który nie ogrzewa mieszkania?
Najemca lokalu mieszkalnego którego właścicielem jest gmina nie ma prawa dokonywać jakichkolwiek remontów nieruchomości wspólnych.
W tej sprawie należy porozumieć się z właścicielem lokalu a nie jego najemcą.
W zakresie centralnego ogrzewania jeszcze raz powtarzam że właścicielem lokalu jest gmina i to ona odpowiada za to co dzieje się w lokalu mieszkalnym.
Jesteśmy wspólnotą mieszkaniowa w gospodarstwie 5 rodzin, każdy posiada 1/5 udziału. Jeżeli jedna ze stron wydziela tylko mieszkanie do sprzedaży to czy reszta dalej jest wspólnota? Jeżeli tak to co dzieje się z ogrodem i pomieszczeniami gospodarczymi tej strony? Czy zostają one po sprzedaży tego mieszkania dalej własnością wspólnoty? Czy zostają sprzedane wraz z mieszkaniem?
Prawidłowo należało znieść współwłasność i dopiero po wyodrębnieniu z nieruchomości wspólnej wszystkich lokali sprzedać lokal z częścią nieruchomości w tym z częścią udziału w ogrodzie.
Czy dobrowolne wpłaty właścicieli na wyodrębniony rachunek wspólnoty, z przeznaczeniem na sfinansowanie indywidualnej instalacji co gazowej są dochodem uzyskanym z innej działalności gospodarczej w rozumieniu zapisów ustawy podatkowej, i czy w/w zebrane środki wypłacone właścicielom na opłacenie montażu (bo instalacje będą ich własnością, a nie wspólnoty) podlegają opodatkowaniu?
Przyjęte przez Państwa rozwiązanie nie jest najlepszym, ale skoro nie można było inaczej, by uniknąć podatku CIT należy:
- wniesione wpłaty należy ewidencjonować jako kaucje w zespole kont "2" a nie na funduszu remontowym,
- po wykonaniu modernizacji instalacji wypłacone właścicielom lokali środki zmniejszają kaucje. Takie księgowanie mija przychody wspólnoty.
Wspólnota bloku w którym wynajmuję mieszkanie, wybrała do realizacji ofertę firmy droższej o 80tys. niż najtańsza. czy miała prawo? Obawiam się że w związku z tą decyzją będę płacić wyższy czynsz. Co ja nie będąc członkiem mogę zrobić w tej sytuacji?
Nie jest Pani właścicielem lokalu lecz najemcom. Tym samym nie ma Pani prawa kontestować decyzji Zarządu Wspólnoty.
Czy prawidłowo interpretuję przepisy dot. zmiany od 1 stycznia br. stawki PDOP stosując w wysokości 15% /art. 19.1 punkt 2a ustawy o PDOP/ od dochodu uzyskanego przez wspólnotę mieszkaniową?
W świetle art 4a pkt.10 dochód Wspólnoty z odsetek od lokat bankowych i z wynajmu miejsc postojowych stanowi niewielka kwotę, stąd do naliczenia PDOP za I kw. 2017 r. zastosowałam stawkę 15%, czy właściwą?
Postąpiła Pani prawidłowo, pod warunkiem że przychody wspólnoty nie przekraczają wartości o której stanowi art.4 ustawy o podatku CIT.
Mieszkam za granica,mieszkanie mam na śląsku. Od czasu kiedy syn jest żonaty jeżdżę tylko na Wszystkich Świętych i wtedy wpłaciłam zaległe opłaty za cały rok. Przez 20 lat płaciłam z góry,dołu i było dobrze. Nie mam żadnych zaległości. W 2015 opłat dokonałam w październiku za cały rok..Czy słusznie oddała mnie Wspólnota do windykacji, a oni do sadu?
Niestety Zarząd Wspólnoty postąpił prawidłowo. Należności należy wpłacać terminowo. Może Pani kwestionować wysokość należności i będzie to podstawa do zatrzymania windykacji i skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
Copyright © 2005-2025 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.