Jestem właścicielem mieszkania w bardzo dużej wspólnocie mieszkaniowej (prawie 900 mieszkań). Zarząd deweloperski został odwołany 2 lata temu w ten sposób, że dwie osoby zebrały pełnomocnictwa od właścicieli mieszkań i następnie (bez informowania kogokolwiek) pojechali do innego miasta do notariusza z tymi pełnomocnictwami (podobno zebrali 51% głosów) i u tegoż notariusza podjęli uchwałę o odwołaniu zarządu deweloperskiego i powołali siebie do zarządu. Wcześniej jako osoby prywatne zawarli umowę z przyszłym administratorem (firmą mającą. bardzo złe opinie na rynku), który pomógł im te pełnomocnictwa zbierać (gdyby większość właścicieli o tym wiedziała, nie podpisałaby tego pełnomocnictwa). Rok temu jeden z członków zarządu zrezygnował i został tylko jeden, który nie wykonuje swoich obowiązków. Zbieramy dowody na administratora, który nas ciągle oszukuje i nie wypełnia swoich obowiązków, jednak nasza wspólnota jest zbyt duża, żeby coś dalej zdziałać. Ponadto od 2 lat nie odbyło się żadne roczne zebranie wspólnoty, a w tym roku podobno ma zostać przeprowadzone elektronicznie - przez internet. Prośba o radę, czy taka forma zebrania jest zgodna z prawem i co powinniśmy zrobić, żeby uratować naszą wspólnotę?
Wszystkie uchwały powinny być podejmowane na zebraniu wspólnoty zwołane zgodnie z wymogami ustawy o własności lokali.
By odwołać zarząd deweloperski na zebraniu powinien być obecny notariusz, który w tym zakresie sporządza stosowny protokół. Administrator nie jest zarządem Wspólnoty. Powinniście Państwo według mojej oceny, zwołać zebranie i przeprocedować odwołanie "starego" zarządu wybierając nowy. Działanie podjęte i opisane przez Panią jest nieprawidłowe.
Jestem współwłaścicielem lokalu użytkowego, znajdującego się na parterze i piętrze 3-piętrowego budynku należącego do Wspólnoty Mieszkaniowej.
Wspólnota podjęła uchwale o wynajęciu firmy do sprzątania klatek schodowych. Lokal użytkowy nie korzysta z klatek schodowych Wspólnoty. Wejście lokal użytkowy ma bezpośrednio z ulicy a komunikację między parterem a piętrem ma wewnątrz własnego lokalu ( schody i winda). Czy istnieje możliwość aby uzyskać zwolnienie z wpłat za sprzątanie korytarzy Wspólnoty ? Udział części wspólnych lokalu użytkowego to 25% i takie więc proporcje opłaty lokal użytkowy musi ponosić za sprzątanie klatek schodowych z których nie korzysta.
Niestety ustawa o własności lokali zobowiązuje wszystkich właścicieli do ponoszenia kosztów zarządu nieruchomością wspólną. To czy państwo korzystacie z klatki schodowej jest bez znaczenia.
Ostatnio otrzymałem ze wspólnoty pismo o zapłatę prawie 1500 zł . Z pisma wynika że była jakaś niedopłata na fundusz remontowy , lecz z rozliczenia za rok 2017 miałem jeszcze 15 zł nadpłaty , więc nie rozumiem tego . Chciałbym złożyć pismo o szczegółowe wykazanie finansów naszej wspólnoty za miniony okres 2018 . Czy wystarczy zwykłe pismo czy trzeba czegoś więcej , bo domyślam się że muszą mi przedstawić wszystkie wydatki i wpłaty wspólnoty , boję się że teraz mogą się zasłonić tym całym RODO . Proszę o pomoc i jeśli możliwe to również o jakiś wzór .
Nie istnieje żaden oficjalny wzór żądania rozliczenia niedopłaty na funduszu remontowym. Według mojej oceny należy zwrócić się do Zarządu Wspólnoty o przedstawienie takiego rozliczenia.
Jestem właścicielem mieszkania na poddaszu użytkowym (skosy w mieszkaniu) jednak na skutek słabej izolacji termicznej dachu (mostki termiczne) ponoszę dodatkowe koszty z tytułu ogrzewania mieszkania. Proszę o informację (podstawę prawną). Kto jest odpowiedzialny za izolację termiczną dachu w budynku należącym do Wspólnoty mieszkaniowej?
Za prawidłową izolację dachu jest odpowiedzialny Zarząd wspólnoty mieszkaniowej. Uchwałę tą powinno podjąć zebranie wspólnoty, przeznaczając na to odpowiednie środki z funduszu remontowego.
Jako Wspólnota domagaliśmy się od spółdzielni mieszkaniowej decyzji na pozwolenie użytkowania naszej nieruchomości wraz z garażem podziemnym,lecz bez skutku(tłumaczenie,ze to odległy czas, rok 2000 ri ze nie maja),wiec zwróciliśmy się do Starostwa, i co się okazało otrzymaliśmy pozwolenie na użytkowanie budynku z warunkiem a na garaż nie ma wcale pozwolenia. I tu mamy pytanie co teraz mamy zrobić? to dokument który winien być przy książce obiektu,proszę o informacje.
Proszę zapoznać się z aktem notarialnym w którym jest opisany szczegółowo zakres państwa własności. Spółdzielnia nie wydaje żadnych decyzji pozwalających na użytkowanie nieruchomości wraz z garażem. Każdy właściciel lokalu ma to zapisane w swoim akcie notarialnym.
Bardzo proszę o informacja, czy wspólnota mieszkaniowa, która nie jest płatnikiem podatku VAT powinna co miesiąc składać JPK?
Jeżeli wspólnota mieszkaniowa nie jest zarejestrowana do podatku VAT nie musi przesyłać JPK.
Proszę o udzielenie mi informacji w następującej sprawie. Gmina i Wspólnota podciągnęły do bloku ogrzewanie miejskie. W bloku mieszka 32 lokatorów w tym 9 członków Wspólnoty. Część lokatorów ma swoje ogrzewanie,własną instalacje gazowa ,piec c.o.w lazience. Ja tez do nich naleze. Wspolnota przysłała mi pismo o zaplacenieponad2000zl.za instalacje na korytarzu. Proszę o pomoc prawna czy muszę ta sumę zapłacić? Mieszkam za granica 20 lat nikt tam nie mieszka.
Tak powinien Pan zapłacić te 2000 zł, ponieważ jest ogrzewana nieruchomość wspólna jaką jest klatka schodowa i korytarz.
Proszę o informację czy Zarząd WM nakazać zaksięgować spisanie niespłaconej należności w koszty w związku z umorzeniem postępowania komorniczego. Egzekucja okazała się nieskuteczna i należności nie zostały spłacone po licytacji lokalu. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Nie wyegzekwowane salda przez komornika, po okresie prekluzji powinny korygować koszty zarządu nieruchomości wspólnej w roku następnym. W przypadku odzyskania tych zaległości będą przychodami roku w którym zostały spłacone. Wynika to z art.. 12 i 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Głosowania w mojej wspólnocie odbywają się w drodze indywidualnego zbierania głosów ze względu na niską frekwencję na zebraniach. Podczas zebrania przedstawione przez zarządcę uchwały różnią się treścią od tych, pod którymi w głosowaniu indywidualnym zbierane są podpisy. Pomimo upływu ponad dwóch miesięcy zarządca nie przekazał właścicielom lokali treści podjętych uchwał. Co w takiej sytuacji może zrobić właściciel i jak zareagować na stawki opłat (wyższe).
Funkcjonowanie państwa wspólnoty mieszkaniowej jest patologiczne. Nie rozumiem takiego postępowania, ponieważ każdy właściciel powinien otrzymać treść uchwały po jej podjęciu z podaniem ilości głosujących za nią właścicieli. Skoro tego nie zrobiono, podwyżki są nieważne. Należy zdobyć treść tej uchwały i zaskarżyć ją do Sądu.
Proszę o poradę, jak wyegzekwować od Zarządcy Wspólnoty (9-ciu właścicieli) zaliczenia do powierzchni użytkowej zbudowanych przez dwóch właścicieli loggii w których są zamontowane kaloryfery, tak aby ponosili koszty związane z ogrzewaniem.
Zarządca nie wlicza tym właścicielom tych powierzchni przy rozliczaniu centralnego ogrzewania, koszty tych dodatkowych powierzchni są pokrywane przez pozostałych właścicieli wspólnoty.
Ponadto jeden właściciel zlikwidował kaloryfer w kuchni, a Zarządca zmniejszył mu koszty opłaty za centralne ogrzewanie o powierzchnię kuchni.
Proszę o pomoc na jakie przepisy prawne należy się powołać, aby Zarządca uaktualnił powierzchnię użytkową i naliczał poniesione koszty za ogrzewanie od tych powierzchni tym właścicielom.
Skoro loggie zostały zabudowane i są ogrzewane, to powierzchnia do rozliczenia zużytego ciepła powinna być większa od powierzchni mieszkalnej. Zarządca nie miał prawa wyrazić zgody na zdjęcie kaloryfera w kuchni, a skoro tak wydał taka decyzję, nie zmienia to wartości powierzchni do rozliczenia energii cieplnej.
Copyright © 2005-2025 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.