Od pewnego czasu nowym podmiotem Wspólnoty Mieszkaniowej został spadkobierca procesu reprywatyzacji nieruchomości. Miasto Stołeczne Warszawa, Aktem Notarialnym, zwróciło spadkobiercy 4 lokale mieszkalne oraz 2 lokale użytkowe, które mieszczą się w podpiwniczonej części kamienicy. Po pewnym czasie spadkobierca poinformował Wspólnotę, że zamierza zmienić status jednego z lokali użytkowych w piwnicę.
Czy takie działanie jest uprawnione i np. wymaga zgody Wspólnoty? Czy w przypadku dokonania takiej zmiany zmienią się udziały właścicieli lokali w części wspólnej? Jakie ewentualne konsekwencje prawne będzie miało przeprowadzenie takiej zmiany?
Właściciel powinien dokonać zmiany sposobu użytkowania posiadanego lokalu. Nie pociąga to za sobą konieczności zmian posiadanych udziałów.
Czy wpłaconą zaliczkę na koszty zarządu w styczniu 2019 za grudzień 2018 mogę zaliczyć do wpłat 2018, i wykazać brak zobowiązań na 31.12.2018, czy może muszę wykazać brak wpłaty na
31.12.2018?
Wpłatę księgujemy w miesiącu otrzymania, czyli w styczniu.
W. Mieszkaniowa (nowa inwestycja) powstała na podstawie art. 26 UoSM w luty 2014 r. , na dzień powstania Wspólnoty koszty był wyższe niż przychody na eksploatacji i utrzymania(100 tys.). Czy Zarząd we wrzesień 2015 r. może wpisać te koszty w pozostałe koszty operacyjne spółdzielni bez konsultacji z Radą lub Walnym Z.? Jak to wygląda prawnie i jakie są skutki podatkowe dla W. Mieszkaniowej?
Nadwyżka kosztów nad przychodami w wspólnocie mieszkaniowej podlega rozliczeniu z właścicielami lokali i stanowi przychód podatkowy. Nie mniej podatek nie wystąpi, ponieważ koszty będą równały się przychodom.
1. Czy zaliczki na koszty zarządu w kwocie X należy zaliczyć jako przychód podatkowy w dacie naliczenia czy w dacie otrzymania wpływu na konto wspólnoty z tego tytułu?
2. Analogicznie czy zaliczki na fundusz remontowy powołany uchwałą i ustalony na kwotę X należy zaksięgować w dacie naliczenia tej zaliczki czy w dacie otrzymania ?
3. Czy w sprawozdaniu finansowym za rok XXXX a tym samym w deklaracji CIT 8 zaliczki te winny z tych tytułów wykazane w rzeczywistej kwocie otrzymanej na rachunek czy w kwocie naliczonej ?
1. Zaliczki stanowią przychód w dacie naliczenia nie wpłaty.
2. Zaliczki stanowią przychód w dacie naliczenia nie w dacie otrzymanie
3. W sprawozdaniu finansowym przychody i koszty wykazuje się memoriałowo a nie kasowo, czyli w kwocie naliczenia.
Czy w roku 2018 wspólnota mieszkaniowa ma obowiązek prowadzić ewidencję księgową zgodnie z wymogami ustawy rachunkowości i sporządzać sprawozdanie finansowe? Jeśli nie to co konkretnie musi ewidencjonować w ewidencji "pozaksięgowej"? Czy są planowane jakieś zmiany na 2019 rok?
W roku 2019 nie są planowane żadne zmiany dotyczące wspólnot mieszkaniowych. Obowiązują zapisy ustawy o własności lokali.
Wspólnota mieszkaniowa zgodnie z art. 27 ust.2 zobowiązana jest do złożenia sprawozdania finansowego.
Zgodnie z art. 3 ust.1a wspólnota spełnia wymagania, aby zostać uznaną za jednostkę mikro.
Jednak wśród jednostek, które mogą sporządzać takie sprawozdania finansowe nie ma wymienionych wspólnot mieszkaniowych, podobnie jest w przypadku jednostek małych.
Jakie e-sprawozdanie finansowe powinna wysłać do US wspólnota mieszkaniowa?
Wspólnota mieszkaniowa nie składa żadnych sprawozdań finansowych.
Czy wspólnota mieszkaniowa ma obowiązek składania sprawozdania finansowego za rok 2018 w formie elektronicznej do U. Skarbowego? Nie prowadzimy działalności gospodarczej ani nie jesteśmy zarejestrowani w KRS. Czy w ogóle musimy obligatoryjnie sporządzać sprawozdanie finansowe? Do tej pory składaliśmy CIT8 – elektronicznie i sprawozdanie papierowo.
Wspólnota nie sporządza sprawozdań finansowych, w związku z powyższym ich nie wysyła do Urzędu Skarbowego. W przypadku gdy wspólnota przyjętą uchwałą właścicieli lokali określiła że pozaksięgową ewidencje będzie prowadziła w oparciu o wymogi ustawy o rachunkowości, to w tym przypadku musi określić drogą uchwały czy jest podmiotem mikro, małym czy dużym i powinna sporządzić sprawozdanie finansowe, podpisać je podpisem kwalifikowanym lub epuapem przez wszystkich członków Zarządu i przesłać do Urzędu Skarbowego.
Chciałbym uzyskać porady na temat wspólnoty mieszkaniowej a mianowicie : .Problem polega na tym że jako wspólnota i ja jako członek zarządu wybraliśmy firmę do remontu kamienicy (po wcześniejszych uzgodnieniach oraz uchwale .Wykonawca po wykonaniu prac (zgodnie z uzgodnieniami i umowa) po uwagach o złym wykonaniu wykonawca przestał dalszych prac mimo wpłaceniu większej kwoty niż wykonał .Druga sprawa jest taka że był brak kontaktu z tą osobą (wykonawca) lecz drugi członek zarządu bez problemu się skontaktował i zamiast pytać o remont dalszych prac uzgodnił z daną firmą że zapłaci indywidualnie i dana firmą dociepli ich ścianę od wewnątrz klatki schodowej .Problem tkwi w tym że na zebraniu wspólnoty przedstawiłem wszystkie kwoty wszystkie prace wykonane przez daną firmę i faktycznie okazało się że wykonawca nie wywiązał się z danej umowy. Lecz na następnym zebraniu wspólnoty (było zawiadomienie) lecz ja nie mogłem być ,członek zarządu w drodze indywidualnego zbierania głosów odwołał mi z tej funkcji. Czy nie będąc na zebraniu i nie mając informacji że będzie znana zarządu prawidłowo zostałem odwołany? Czy jeśli zostałem odwołany powinienem zostać poinformowany o tym zgodnie z art25 ustawy o właścicieli lokali, chociaż minęło już 2miesiace? Jeszcze chciałbym dodać że firma która nie wykonała prac a otrzymała za nie pieniądze ma podpisaną umowę z firmą która zarządza nasz kamienica w razie jakichkolwiek remontów awarii. Proszę o odpowiedź bo jak zwykły człowiek nie jestem wstanie tego pojąć kto tu ma rację kto nie.
Zebranie wspólnoty powinno być zwołane w trybie i w terminach określonych w ustawie o własności lokali.
O podjętej uchwale powinien być Pan powiadomiony pisemnie, chyba że wspólnota stosowna uchwałą podjętą większością udziałów określiła inny sposób informowania o wynikach głosowania. Wg mojej oceny, jeżeli nie zostały powyższe wymagania, ma Pan prawo zwrócenia się do Sadu o unieważnienie uchwały. W tym zakresie należy skontaktować się z prawnikiem.
Czy mała wspólnota mieszkaniowa ( 4 mieszkania) może rozliczać cit 8 i cit 8o na drodze papierowej. Nie mamy zarządcy.
Wspólnota mieszkaniowa jest osobą prawną wg wymogów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i deklaracje CIT powinny być przekazywane drogą elektroniczną.
Od niedawna jestem zarządcą WM. Wspólnota chce zakupić grunt aby wybudować miejsca postojowe i chce utworzyć fundusz celowy. Moje pytanie brzmi:
- czy powinna kupić to jako WM, czy każdy właściciel indywidualnie udziałami?
- czy powstanie wtedy środek trwały?
- czy wpłaty na fundusz celowy będą. podlegać podatkowi dochodowemu?
Zgodnie z zapisami ustawy o własności lokali, wspólnota mieszkaniowa może kupić nieruchomość gruntową. W wspólnocie powstanie środek trwały finansowany wpłatami na fundusz celowy, który powinien być ewidencjonowany na przychodach przyszłych okresów. Zobowiązanie podatkowe nie powstanie, chyba że wpłaty będą przewyższały wartość środka trwałego, w dacie ich przenoszenia w własność odrębną.
Copyright © 2005-2025 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.