We wspólnocie mieszkaniowej mamy 4 członków Zarządu. Czy jeśli dwóch członków Zarządu jest za podpisaniem umowy z Wykonawcą, a dwóch wyraża jasny sprzeciw, to czy taką umowę można podpisać ? I jakie konsekwencje by za sobą niosło podpisanie takiej umowy, jeśli członkowie, którzy byli jej przeciwni zaskarżą sprawę do Sądu?
W opisywanym przez Panią przypadku byłbym ostrożny z podpisywaniem umów. Jako Zarząd wspólnoty mieszkaniowej powinni państwo dojść do konsensusu. W przeciwnym wypadku można spodziewać się kontestowania zawartej umowy nawet na drodze sądowej.
1.Czy odszkodowanie z polisy ubezpieczeniowej Wspólnoty jest dla niej przychodem podlegającym opodatkowaniu?
2.Czy przychody z najmu części poddasza (część wspólna) na maszt (internet) oraz części elewacji na reklamę podlegają opodatkowaniu?
Pieniądze w całości wydawane są na bieżące wydatki wspólnoty.
Otrzymane odszkodowanie z polisy ubezpieczeniowej jest przychodem podatkowym. Nie mniej, skoro to jest odszkodowanie to niewątpliwie powinny wystąpić koszty związane z usunięciem szkody tym samym podatek nie powinien wystąpić, bo nie będzie dochodu do opodatkowania.
Z powodu pandemii nie odbyło się zebranie w Wspólnocie Mieszkaniowej za rok 2019. Dużo mieszkań na wynajem, i nie ma komu zwołać Rocznego Zebrania Sprawozdawczego, a Zarząd nie kwapi się ze zwołaniem zebrania. Zarząd nie chce też podpisać Sprawozdania Finansowego za rok 2019, choć księgowa je przygotowała.
W jaki sposób można wpłynąć na Zarząd , żeby podpisał to Sprawozdanie za rok 2019 ? Czy jest jakieś “ ciało”, gdzie można zgłosić tego typu zaniedbanie ?
Wspólnota mieszkaniowa nie sporządza sprawozdania finansowego. Proszę zapoznać się z ustawa o własności lokali. Zebranie właścicieli zatwierdza tylko sprawozdanie z działalności Zarządu Wspólnoty i udziela mu absolutorium.
Jesteśmy w okresie pandemii i żadne zebrania nie powinny być zwoływane. Uchwały poddajemy pod głosowanie w trybie indywidualnego zbierania głosów.
Witam, jestem zarządcą we Wspólnocie Mieszkaniowej, prowadzimy ewidencję poza ksiegowa. Mamy 2 umowy zlecenie tylko skł. zdrowotne, oraz wynajmujemy dach pod antenę. Moje rozliczenia z US i ZUS to PIT11 i PIT4R, CIT8 ZUS DRA i RZA sprawozdania nie musimy składać. Jeszcze jak zostajemy wylosowani to składamy sprawozdanie do GUS. Czy to są wszystkie obowiązkowe dokumenty?
Więcej dokumentów wspólnota mieszkaniowa nie tworzy.
Przejęliśmy w zarządzanie Wspólnotę Mieszkaniową po poprzednim zarządcy. W momencie analizowania zaległości właścicieli zostały stwierdzone przedawnione zaległości byłego właściciela. Osoba ta zmarła w 2014 roku. Spadkobierców brak. Mieszkanie zostało przejęte przez bank (rok 2014) za długi i zlicytowane. Wspólnota Mieszkaniowa nie przekazała długów właściciela do sądu, nie ma wyroku i nie dołączyła się do egzekucji z mieszkania. Przedawniona zaległość widnieje zarówno na eksploatacji (prawie 6 tys.) jak i na funduszu remontowym (pond 6 tys.). W jaki sposób można wyksięgować/pokryć powyższą zaległość? Jakie uchwały powinna zatwierdzić Wspólnota Mieszkaniowa?
Zarząd Spółdzielni powinien przyjąć stosowną uchwałę, na podstawie której, księgowy z konta 647 oraz 856 wyniesie podane wartości na konto WN 760. Pozostałe koszty operacyjne. Koszty te nie są kosztami podatku CIT.
Nasza wspólnota mieszkaniowa liczy 14 lokatorów. Na zebraniu u notariusza w lipcu 2019r. 2 osoby wybrane z zebranych podpisały umowę z zarządca art. 18 ust.1 ustawy o własności lokali. Wspólnota nie ma zarządu.
Wśród lokatorów Zarządca ma swoich zwolenników którzy na zebranie sprawozdawcze w 2020r. dali mu pełnomocnictwo w wyniku czego Zarządca miał większość w głosowaniu i głosował sam na siebie m.in. podjął uchwałę o udzieleniu sobie Absolutorium.
Czy lokatorzy mogą dać pełnomocnictwo dla Zarządcy ?
Zarządca nie może, brać udziału w głosowaniu nad swoim absolutorium. Dane przez właściciela upoważnienia w tym zakresie są nieważne
Mam pytanie odnośnie żądania niedopłaty przez wspólnotę od właścicieli mieszkań za lata 2018 i 2019.
Po dokonaniu niedopłaty z wystawionego rachunku za 2019 rok otrzymałam jako właściciel mieszkania kolejne zawiadomienie o niedopłatach za rok 2018 i 2019 zw wysokości ok 2000 zł!!! Spowodowanych błędami w naliczeniach za plan gospodarczy oraz błędach stawek za wodę ciepłą i zimna. Księgowość popełniła przez lata błędy, za które my teraz musimy płacić. Czy prawo działa wstecz i czy wspólnota ma prawo teraz domagać się tych horrendalnych kwot od właścicieli mieszkania? Czy to nie jest tak ze zarząd co roku potwierdza i zamyka poprzedni rok akceptując kwoty?
Członkowie wspólnoty mieszkaniowej wnoszą zaliczki na poczet kosztów zarządu nieruchomością wspólną, oraz zaliczki dotyczące usług medialnych (woda, ciepło itd.). W zawiązku z powyższym w przypadku popełnienia w lata poprzednich błędu, należy pokryć wszelkie koszty zgodnie z posiadanym udziałem lub odczytem liczników.
Wspólnota mieszkaniowa ma wydzielone 3 lokale mieszkalne, nie mamy KRS, nie mamy zarządcy, trzech współwłaścicieli podejmuje decyzje, nie prowadzimy działalności gospodarczej, nie jesteśmy płatnikami VAT, do 2018 roku składaliśmy CIT8 i CIT8/0 do US.
Czy po zmianie przepisów w UWM od 01/01/2020 jesteśmy zobowiązani do przesyłanie CIT8 i CIT8/0 drogą elektroniczną?
W 2020 r. wszystkie podmioty gospodarcze posiadające osobowość prawną lub nie posiadające osobowości prawnej (Wspólnota Mieszkaniowa) są zobowiązane do przesyłania wszelkich dokumentów drogą elektroniczną.
Za rok 2019 składamy CIT 8 za wspólnotę mieszkaniową do szefa KAS w wersji elektronicznej, podpisany podpisem elektronicznym wraz z załączonymi sprawozdaniami. Wspólnota o 24 mieszkaniach, przychody roczne w granicach 80 tys.zł, dochód zwolniony oraz opodatkowany Cit( tylko odsetki od lokat x 9%) . Oczywiście wspólnota nie jest wpisana w KRS. Jakie sprawozdania mamy załączyć. Pytam Pana i liczę, jak zawsze, na właściwą odpowiedź. Zadałam takie samo pytanie w urzędzie skarbowym w moim mieście osobie zajmującej się podatkiem dochodowym, ale oczywiście nie dostałam odpowiedzi z wyjątkiem odesłania mnie na odpowiednią stronę ministerstwa finansów.
Wspólnota Mieszkaniowa zgodnie z wymogami Ustawy o własności lokali prowadzi pozaksięgową ewidencję wszystkich zdarzeń gospodarczych. W związku z powyższym istotnym jest jaką Wspólnota Mieszkaniowa podjęła Uchwałę w zakresie prowadzenia pozaksięgowej ewidencji. Jeżeli przyjęła zasady wynikające z wymogów Ustawy o rachunkowości, to niestety musi sporządzić sprawozdanie finansowe. Jeżeli takowe sporządziła, jest zobowiązana zgodnie z wymogami Ustawy o podatku CIT do przesłania tego sprawozdania do Urzędu Skarbowego. Zaznaczam, że Wspólnota Mieszkaniowa, zgodnie z wymogami Ustawy o własności lokali, nie jest zobowiązana do sporządzenia sprawozdania finansowego i jego zatwierdzenia.
Czy dobrze zrobiliśmy z powiadomieniami rozdając je przed powrotem uchwały od burmistrza. Wg mnie dobrze, ale był w urzędzie gminy członek zarządu i pani przyjmująca wniosek o dopłatę mieszkaniową powiedziała mu, że to jest nic nie warty świstek, bo ona nie ma w systemie, że burmistrz się na to zgodził i że nie ma zawiadomienia o podjęciu uchwały. Chciałem być grzeczny dając przegłosowaną już uchwałę burmistrzowi, a teraz żałuję, że nie wysłałem powiadomienie o podjętych uchwałach. Proszę o opinię.
Przegłosowane uchwały na Walnym zgromadzeniu przesyła się drogą oficjalną, czy przy piśmie listem poleconym. Wszelkie rozmowy z pracownikami gminy nie są drogą oficjalną i nie pociągają za sobą jakichkolwiek skutków
Copyright © 2005-2025 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.