Zelowska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Zelowie prosi o informację dotyczącą prawidłowości zapisów przy rozliczeniu centralnego ogrzewania, który z tych zapisów jest prawidłowy:
- czy zwroty (zapis czerwony) na zmniejszenie obciążeń i sprzedaży 204 - 701
- czy zwroty (zapis czarny) na 701 - 204
Jak rozksięgować koszty rozliczenia centralnego ogrzewania w przypadku, gdy jest:
- zwrot - koszty rozliczenia potrącone są z nadpłaty
- dopłata - dopłata zwiększana jest o koszty rozliczenia?
Prawidłowe księgowanie zwrotu przy rozliczeniu cebtralnego ogrzewania:
Zapis czerwony (Wn 204 Ma 701)
Ksiegowanie techniczne - zapis czarny (Wn 701 Ma 701)
Koszty rozliczenia centralnego ogrzewania powinny obciążać koszty eksploatacji bez ich rozliczania. W przypadku gdy spółdzielnia w swoich zasadach (regulaminie) przyjmie że członkowie oprócz eksploatacji ponoszą również koszty rozliczenia centralnego ogrzewania należy o obydwy przypadkach zaksięgować (Wn 204, Ma 701).
Mam prośbę o wyjaśnienie kwestii związanej z umarzaniem i wprowadzeniem wieczystego użytkowania gruntów, odpłatnie nabytego aktem notarialnym (opłata 25%). Czy wprowadzona wartość do środków trwałych w wysokości nabycia jest poprawna i w jakiej wysokości powinno się je umarzać.?
Nabyte wieczyste użytkowanie gruntów ewidencjonuje się w księdze rachunkowej spółdzielni w wartościach wynikających z aktu notarialnego powiększonych o koszty związane z tym nabyciem - czyli w cenie nabycia zgodnie z zapisem art. 28 ustawy z dnia 29 wrzesnia 1994 roku o rachunkowosci.
Wg prawa bilansowego wieczyste użytkowanie gruntów jest środkiem trwałym, a według prawa podatkowego jest wartością niematerialną i prawną.
Zgodnie z zapisem art. 16c ustawy o podatku CIT wieczyste użytkowanie gruntów nie podlega amortyzacji. Natomiast zapis art. 31ust. 2 ustawy o rachunkowości równiez uniemozliwia amortyzowania wartości tych gruntów które nie służą wydobyciu kopalin drogą odkrywkową. Ponieważ nabyte przez spółdzielnię grunty nie służą wydobywaniu kpalin, spółdzielnia nie dokonuje od nich odpisów amortyzacyjnych (umożeniowych).
Spółdzielnia mieszkaniowa zakupiła używany od 1985 r budynek garażowy w kwietniu 2004 r. i ustanowiła do 30.04.2004 r. własnościowe prawo do garażu dla swoich członków.
W maju b. r. członkowie wnieśli wpłatę na wymianę dachu na w/w budynku.
Jak należy potraktować w/w wpłaty:
a) wkład budowlany (dopłaty)?;
b) czy należy odprowadzić podatek VAT od wniesionych wpłat, a jeżeli tak, to czy za maj b.r. i czy po wystawieniu faktury przez wykonawcę?;
c) czy wolno odliczyć VAT z faktur?:
- za wymianę dachu sfinansowaną przez członków spółdzielni,
- za pomalowanie elewacji sfinansowane z funduszu remontowego spółdzielni.
Nadmienia się, że spółdzielnia odprowadza VAT od miesięcznych opłat eksploatacyjnych, nie korzystając ze struktury sprzedaży.
Według mojej oceny wymiana dachu jest czynnością remontu budynku a nie jego ulepszenia w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.
Wpłaty dokonane przez członków spółdzielni nie są wkładami budowlanymi lecz wpłatami z tytułu eksploatacji lokali. Z dniem 1 maja 2004 roku wpłaty te są objęte podatkiem VAT w wysokości 22 %. Podatek należny od otrzymanych zaliczek odprowadza się za miesiąc w którym te zaliczki otrzymano.
Wszystkie roboty budowlane, remontowe i konserwacyjne wykonywane w budynkach garaży bez względu czy są finansowane funduszem remontowym czy też w inny sposób np. przez refakturowanie ponoszonych kosztów obciążają koszty nieruchomości w wartościach netto. Podatek VAT naliczony od tych robót podlega rozliczeniu z urzędem skarbowym.
Czy istnieje obowiązek prowadzenia rejestru zakupu dla sprzedaży zwolnionej VAT w Spółdzielni Mieszkaniowej?
Tak, obowiązek ten wynika z zapisu art. 109 i 110 ustawy z dnia 11 marca 2005 roku o podatku od towarów i usług.
Czy refakturowanie usług za media jest objęte szczególnym momentem podatkowym?
Sposób rozliczania opłat za media pomiędzy wynajmującym a najemcą może być różny w zależności od tego czy w kwocie ustalonego za najem czynszu zawarte są zryczałtowane opłaty z tytułu dostaw energii, wody i inne, czy też z umowy najmu wynika odrębny obowiązek najemcy do ponoszenia kosztów z tytułu ww. usług. Wynajmujący lokal uprawniony jest w ramach świadczonej usługi najmu do wystawienia odrębnej faktury na usługi pomocnicze w stosunku do tego najmu (m.in. za usługi w zakresie rozprowadzania wody, odprowadzania, oczyszczania i likwidacji ścieków, wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów) mimo, iż w rzeczywistości wynajmujący takich usług nie świadczy. Jest to możliwe wówczas, gdy zgodnie z zawartą umową najmu, najemca jest obciążony kosztami tych usług odrębnie i niezależnie od samego czynszu za najem.
Dokonanie odsprzedaży - refakturowanie, w praktyce polega na zafakturowaniu odprzedaży przedmiotowych usług, bez doliczania marży. Cena netto jak i stawki podatku w fakturach dokumentujących odprzedaż usług dla poszczególnych użytkowników są takie same jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu, do części podlegającej odprzedaży.
Spółdzielnia dokonując refakturowania ma prawo odliczyć podatek naliczony przy zakupie ww. usług w takiej kwocie, jaka odpowiada podatkowi należnemu z wystawionych refaktur. Możliwość przenoszenia kosztów zakupów (refaktura) z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla danego rodzaju usług powinna jednak wynikać wprost z treści umowy najmu (przy prawie odliczenia podatku naliczonego).
W art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług określono, że w przypadku:
• dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,
• świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18 tego przepisu,
• rozprowadzania wody,
• gospodarki ściekami,
• wywozu i unieszkodliwiania odpadów,
• usług sanitarnych i pokrewnych,
obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu tych dostaw i usług.
Z przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego wynika, iż w umowach o najem lokalu użytkowego zawarto zapis dotyczący obciążania najemcy za czynsz oraz media. Umowy nie określają terminu płatności.
Wobec powyższego refakturowanie usług za media nie jest objęte szczególnym momentem podatkowym, o którym mowa w ww. art. 19 ust. 13 pkt 1; obowiązek podatkowy - zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 i 3 ustawy o podatku VAT - powstaje z chwilą wykonania usługi, a jeżeli ta powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.
Czy podlegają zwolnieniu od podatku VAT opłaty od czynności wykonywanych przez Spółdzielnie Mieszkaniową w zakresie dostawy mediów do lokali mieszkalnych oraz opłaty z tytułu użytkowania wózkarni, suszarni, zabudowanych części korytarzy piwnicznych?
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wprowadza tzw. zwolnienie przedmiotowe opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych nie będących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4, 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 października 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zmianie uległo brzmienie § 8 ust. 1 rozporządzenia w ten sposób, że dodano pkt 18, zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób nie będących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4, 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Powyższa zmiana obowiązuje od dnia 19 października 2004 r. Zatem należy stwierdzić, iż zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy zostało uzupełnione przepisem w § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia, w związku z czym zwolnienie obejmuje obecnie czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych,członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych nie będących członkami spółdzielni oraz na rzecz osób nie będących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
Art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych konkretyzuje ww. przepis, określając z jakiego typu opłatami mamy do czynienia od poszczególnych podmiotów wymienionych w treści art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o PTU, tj. członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.
Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Od członka będącego właścicielem lokalu, niezależnie od jego obowiązków w zakresie pokrywania kosztów zarządu nieruchomością wspólną, spółdzielnia może żądać wpłat na fundusz remontowy, o którym mowa w art. 6 ust. 3 (art. 4 ust. 2 cyt. pow. ustawy).
Właściciele lokali nie będący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz w innych kosztach zarządu tymi nieruchomościami na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu (art. 4 ust. 4 cyt. pow. ustawy).
Członkowie spółdzielni są również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię. Właściciele lokali nie będący członkami mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią (art. 4 ust. 5 cyt. pow. ustawy).
Czyli na gruncie ustawy o PTU ze zwolnienia przedmiotowego korzystają te czynności wykonywane w stosunku do ww. grupy podmiotów, za które są pobierane opłaty eksploatacyjne, przy czym art. 43 ust. 1 pkt 11 ogranicza zakres stosowania ww. przepisu tylko do lokali mieszkalnych.
Oznacza to, że opłaty te z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności, należy wpisać jako obrót zwolniony od podatku do deklaracji VAT 7.
Przy czym, aby dokonać właściwej interpretacji ww. przepisu, należy odnieść się do definicji lokalu mieszkalnego, która został wprowadzona ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy samodzielnym lokalem mieszkalnym w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.
Ww. przepis wprowadza także pojęcie pomieszczeń przynależnych, którymi zgodnie z art. 2 ust. 4 są piwnica, strych, komórka, garaż, tj. do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi".
A więc odnośnie zapytania brak podstaw do stosowania cyt. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy odnośnie wymienionych w piśmie Spółdzielni pomieszczeń, gdyż nie są to lokale mieszkalne.
W jaki sposób spółdzielnia mieszkaniowa winna dokumentować dla potrzeb podatku od towarów i usług czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokali lub na rzecz właścicieli nie będących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
W art. 19 ust. 13 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stwierdzono, że z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni, będących właścicielami lokali lub na rzecz właścicieli, nie będących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności za te czynności.
Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych nie będących członkami spółdzielni, za które są pobierane, na podstawie statutu, tzw. opłaty czynszowe.
Spółdzielnie mieszkaniowe z tytułu tych czynności (opłat) mają obowiązek zaewidencjonować je i zadeklarować jako sprzedaż zwolnioną od podatku w rozliczeniu za miesiąc otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności czynszu.
Podatnik podatku od towarów i usług, co do zasady, dokumentuje dokonanie sprzedaży poprzez wystawienie faktury VAT. W art. 106 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzono, że podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.
Jednocześnie w myśl art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w ust. 1, nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury. Zatem dokumentowanie opłat czynszowych może odbywać się poprzez sporządzanie zestawienia sprzedaży lub innych podobnych dokumentów księgowych. Na życzenie członka spółdzielni powinna być wystawiona faktura VAT dokumentująca uiszczenie należności czynszowych.
Przedstawione wyżej przepisy odnoszą się również do zasady dokumentowania pobierania opłat na pokrycie kosztów eksploatacji garaży na warunkach własnościowego prawa do garażu, odrębnej własności lub najmu.
Faktura wystawiona na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej może nie zawierać jej NIP-u.
Czy spółdzielnia mieszkaniowa wykonująca czynności zwolnione od podatku VAT ma obowiązek składania deklaracji rozliczeniowej VAT?
Z postanowień art. 99 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że przepisu ust. 1 art. 99 nakładającego obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 oraz podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, chyba że przysługuje im zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 87 lub przepisami wydanymi na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 i 3.
W myśl postanowień art. 113 ust. 1 zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113, za rok 2003 oraz za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 kwietnia przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) (art. 168 ust. 3 ww. ustawy o VAT).
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych nie będących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w zakresie w jaki dotyczą one lokali mieszkaniowych.
Natomiast zgodnie z wydanym na podstawie art. 82 ust. 3 ww. ustawy o VAT, przepisem § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).
Zatem jeśli Spółdzielnia korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w ww. art. 113 ust. 1 bądź wykonywane przez Spółdzielnie w ramach prowadzonej działalności czynności są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ww. ustawy o VAT to nie ma ona obowiązku składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne.
Dotyczy przedmiotu opodatkowania, podstawy opodatkowania i stawki podatku od towarów i usług dla czynności przeniesienia własności lokalu i gruntu na członka spółdzielni mieszkaniowej po 1 maja 2004 roku.
W przypadku przeniesienia własności lokalu na członka Spółdzielni przed wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania postanowienia tej ustawy, co oznaczać będzie, iż nie powstanie w tym zakresie obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Zrównanie powyższych czynności z dostawą towarów oznacza, że czynnościte podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów.
Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.
Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111- Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112- Budynki o dwóch mieszkaniach i wielo mieszkaniowe, ex 113- Budynki zbiorowego zamieszkania ? wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie, oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Pierwszym zasiedleniem, w myśl art. 2 pkt 14 ustawy, jest wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.
Zatem z unormowania art. 43 ust. 1 pkt 10 wynika, że zwolnieniu od podatku podlega dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego na tzw. rynku wtórnym (lokali zasiedlonych), w tym również objętych spółdzielczymi prawami do lokali mieszkalnych i domów jednorodzinnych. Natomiast dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego realizowana na rynku pierwotnym, tzn. przed pierwszym zasiedleniem lub zamieszkaniem, w tym również w formie stanowienia i przenoszenia spółdzielczych praw do lokali mieszkalnych i domów jednorodzinnych ? podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit ?b i pkt 3 lit. c ustawy - do dnia 31 grudnia 2007 r. dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części podlega opodatkowaniu 7% stawką, zaś do przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz przeniesienia na rzecz członka spółdzielni własności lokalu mieszkalnego lub własności domu jednorodzinnego stosuje się stawkę podatku 0%.
Dostawa obiektów o innym przeznaczeniu niż mieszkaniowe, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług. Ponadto w myśl art. 153 ust. 2 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.
Czy należy doliczać podatek VAT w wysokości 22% do opłat eksploatacyjnych za lokale użytkowe i garaże członkom spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokali mieszkalnych i dodatkowo własnościowe prawo do lokali użytkowych lub własnościowe prawo do garaży; od części lub całości mieszkań wynajmowanych przez członków na prowadzenie działalności gospodarczej lub od części mieszkań, w którym członek spółdzielni sam prowadzi działalność gospodarczą?
Zgodnie z art. 19 ust. 13pkt. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokali lub na rzecz właścicieli lokali nie będących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt. 11 w/w ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych , członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych nie będących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. W związku z powyższym pobierane przez spółdzielnie mieszkaniowe /opłaty eksploatacyjne / z tytułu eksploatacji lokali użytkowych przez członków spółdzielni podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22 % - art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Jeżeli zostanie zmienione przeznaczenie lokalu mieszkalnego na lokal użytkowy to stawka podatku VAT wynosi 22 %.
Copyright © 2005-2018 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.
Strona zgodna z XHTML 1.1 i CSS 2.0 • Projektowanie logo, stron internetowych: Akapit