Trzy lata temu SM Bródno zakończyła nową inwestycję, której jesteśmy od tamtego czasu lokatorami. Są to dwa budynki postawione na wspólnym garażu (jedna nieruchomoć), razem 240 mieszkań, ok. 260 miejsc postojowych oraz ok. 7 punktów usługowych (wszyscy kupili lokale). Z uwagi na fakt, iż nasze budynki stawiane były pod rządami przepisów dot. odrębnej własności lokali, w umowach znalazł się zapis mówiący, iż każdy ma obowiązek założyć księgi wiczyste. Po oddaniu bloków do zasiedlenia ustawa była już zmieniona, jednak znacząca większoć lokatorów założyła księgi. Stanowią oni ok. 90% właścicieli mieszkań i może ok. 70% właścicieli miejsc postojowych. W obiekcie własnością Spłdzielni pozostał jeden duży lokal użytkowy (nie jest sprzedany), kilkanaście miejsc postojowych (wynajmowane). Ok. 10% lokatorów posiada własnościowe prawo spółdzielcze. Wokół naszych budynków nie ma w zasadzie przyległego majątku SM, ponieważ okrążone są one ulicami z trzech stron i trawnikiem dzielnicy z czwartej.
Chcemy odłączyć się od SM Bródno. Szukamy wskazówek, jaka forma byłaby najlepsza i być może najtańsza?
Zaznaczam też, że można łatwo policzyć, ile w ciągu tych 3 lat wpłaciliśmy na fundusz remontowy, natomiast w budynku - będącym pod opieką wykonawcy budowlanego w ramach rękojmi - nie zrobiono nic, co byłoby finansowane z takiego funduszu spółdzielni. Wiceprezes ds. finansowych podkreślił w rozmowie z nami, że nie mamy żadnych praw do tych pieniędzy, ponieważ stanowią własność wszystkich członków SM, a to oznacza, że dla nas one de facto przepadły. Nawet ze zbieranych na konserwację środków przeznaczono do tej pory na nasze potrzeby może ok. 5% środków wpłacanych przez nas w czynszach.
Jakie kroki należy podjąć? Czym się kierować przy wyborze formy wyodrębnienia? Jakie to pociąga za sobą koszty?
Wiceprezes do spraw finansowych Państwa spółdzielni nie ma racji twierdząc że fundusz remontowy jest własnością wszystkich członków spółdzielni, bowiem zgodnie z zapisem art. 4 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jesteście państwo zobowiązani do uczestniczenia w wydatkach związanych z utrzymaniem i eksploatacja swoich lokali, eksploatacja i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, utrzymaniem i eksploatacją nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Porównując koszty eksploatacji państwa nieruchomości z zrealizowanymi wpłatami (przychodami) spółdzielnia powinna określić wynik i rozliczyć go z członkami spółdzielni zgodnie z zapisem art. 6 ustawy j.w. czyli przenieść wynik na rok następny. Natomiast właściciele lokali wnoszący zaliczki powinni zostać rozliczeni indywidualnie zgodnie z zapisem art. 27 ust. 1 ustawy. Tworzony przez spółdzielnię fundusz remontowy dla państwa nieruchomości ma dwa źródła finansowania, odpis w ciężar kosztów eksploatacji nieruchomości w stosunku do posiadaczywłasnościowych praw do lokali (spółdzielczych), oraz z wpłat będących członkami względnie nie będących członkami spółdzielni, posiadaczy odrębnych własności lokali. Niezależnie od funduszu remontowego finansującego remonty państwa nieruchomości jesteście państwo zobowiązani do pokrywania wydatków remontowych mienia spółdzielni z którego korzystacie. Prawdą jest że tylko nieliczne spółdzielnie mieszkaniowe w kraju odważyły się zróżnicować opłaty wnoszone na fundusz remontowy poszczególnych nieruchomości, natomiast większość spółdzielni mieszkaniowych potrafi w sposób precyzyjny określić stan funduszu remontowego, oraz wynik jaki osiągnęła na poszczególnych oznaczonych nieruchomościach.
Jeżeli jesteście państwo niezadowoleni z dotychczasowej formy zorganizowania zarządu państwa nieruchomością, nie pozostaje nic innego jak skorzystać z zapisu art. 24.1 ust. 1, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, który umożliwia państwu podjęcie uchwały, że w zakresie swoich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały zastosowanie przepisy ustawy z 24 czerwca 1994 roku o własności lokali. Ponieważ jesteście już państwo właścicielami lokali, przejście z formy spółdzielczej na wspólnotową w zakresie sprawowania zarządu nie kosztuje nic.
Proszę o informację, czy spółdzielnie mieszkaniowe muszą wprowadzić kasy fiskalne? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Zgodnie z zapisem art. 111 ustawy z dnia 11 stycznia 2004 roku spółdzielnie mieszkaniowe, dokonujące sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej są obowiązane prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zwolnione z rejestrowania obrotu są jedynie:
- dostawa towarów i świadczenie usług przez spółdzielnie mieszkaniowe dokonywana na rzecz członków i innych osób którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, (patrz poz.40 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących)
- usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie (patrz poz.17 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących)
- usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (patrz poz.16 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących)
- dostawa nieruchomości oraz świadczenie usług, za które to czynności zapłata w całości następuje za pomocą poczty lub banku na rachunek bankowy spółdzielni (patrz poz.42 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących)
- dzierżawa gruntów oraz oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych (patrz poz.43 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących)
W paragrafie 3 cytowanego rozporządzenia zwolniono z obowiązku ewidencjonowania tylko tych podatników którzy dokonują sprzedaży towarów i usług wymienionych w pozycji od 1 do 39 załącznika do rozporządzenia pod warunkiem że udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem był większy niż 70 %.
Do 31 marca 2006 roku Minister Finansów przedłużył te zwolnienia Rozporządzeniem z 6 grudnia 2005 roku nr 242 poz. 2043.
Pozostałe czynności wykonywane przez spółdzielnie na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej już w 2005 roku były objęte obowiązkiem sprzedaży poprzez kasy fiskalne.
Choć mój problem jest z dziedziny prawa spółdzielczego, zwracam się jednak do Państwa o poradę, a jeśli w żaden sposób nie będą mi Państwo w stanie pomóc, to może chociaż wskażecie mi Państwo, u kogo mógłbym szukać rozwiązania problemu, który zamieszczam poniżej.
Moi rodzice są członkami spółdzielni mieszkaniowej, w której posiadają spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Problem scharakteryzuję pokrótce. Otóż po wielu latach znalazł się właściciel gruntu na którym stoją garaże oraz budynek, w którym zamieszkują moi rodzice. Obecnie przed sądem I instancji toczą się dwie sprawy: o wykup przez spółdzielnię gruntu na którym stoją garaże i budynek oraz o odszkodowanie za bezumowne korzystanie z gruntu.
W przypadku I sprawy: jakimś niewyobrażalnym zbiegiem okoliczności jest, że w żadnej instytucji nie ma dokumentów potwierdzających, że w latach gdy budynek oraz garaże były wznoszone zostało zgodnie z ówcześnie obowiązującymi przepisami przeprowadzone wywłaszczenie za odszkodowaniem, choć byli prezesi spółdzielni zarzekają się, że takie odszkodowanie było wypłacane. Co ciekawsze nigdzie nie ma pozwolenia na budowę dla garaży. Jakimś cudem te wszystkie dokumenty poginęły.
II sprawa (której dotyczy moje zapytanie): otóż otrzymaliśmy pismo ze spółdzielni informujące każdego mieszkańca bloku, że w przypadku prawomocnego wyroku każdy ze spółdzielców będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz spółdzielni (rozumiem że chodzi o następujący transfer: wyrok zasądzający odszkodowanie: spółdzielnia płaci za bezumowne użytkowanie właścicielowi, a potem obciąża tymi kosztami spółdzielców) zasądzonego odszkodowania na rzecz właściciela za bezumowne korzystanie z gruntu.
Jest to koszt liczony od momentu wpisania działki do ksiąg wieczystych (rok 2003), do momentu wykupu działki przez spółdzielnię (termin nieznany z uwagi na toczące się postępowanie sądowe). Są to niemałe pieniądze bo ok. 2000 zł rocznie w przypadku mieszkania i drugie tyle w przypadku garażu.
Dlatego moje pytanie jest następujące: czy powyższe żądanie zapłaty ze strony spółdzielni jest zgodne z prawem, czy też jest to nadinterpretacja przepisów, lub co gorsza działanie niezgodne z prawem?
Z góry dziękuję za wszelką poradę, a jeśli nie będą mi Państwo w stanie pomóc, za wszelkie wskazówki gdzie mógłbym takiej pomocy szukać.
Ustawa z dnia 15 grudnia 2004 roku o spółdzielniach mieszkaniowych w sposób jednoznaczny w art. 35 reguluje sprawę uporządkowania własności gruntów na których posadowione są budynki mieszkalne i lokale o innym przeznaczeniu do jakich można w Pana przypadku zaliczyć garaże. Ustawodawca zobowiązuje spółdzielnie mieszkaniowe do uregulowania stosunków terenowo-prawnych. A w przypadkach gdy budynki są posadowione na terenach nie będących własnością spółdzielni, spółdzielnia ma obowiązek wystąpić do właściciela o ich przeniesienie na rzecz spółdzielni oczywiście za wynagrodzeniem.
Koszty jakie z tego tytułu poniesie spółdzielnia są kosztami jej działalności i kosztów tych nie powinno odnosić się bezpośrednio do kosztów zaliczanych do gospodarki zasobami mieszkaniowymi danej nieruchomości. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości koszty zaliczamy w zakresie odszkodowań do pozostałych kosztów operacyjnych a w zakresie zakupu nieruchomości gruntowej wartość tej nieruchomości powinna zostać zaewidencjonowana jako środek trwały. Tym samym wartość nabycia przez spółdzielnię nieruchomości za wynagrodzeniem nie ma wpływu na wynik finansowy spółdzielni i nie powinna być aktywowana do jakiegokolwiek rozrachunku z członkami.
Pan pozwoli że pominę milczeniem niefrasobliwość jaką wykazali się członkowie Rady Nadzorczej i Zarządu Pana spółdzielni mieszkaniowej przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu zadania inwestycyjnego, a w zasadzie samowoli budowlanej. Procedura postępowania administracyjnego w tego typu przypadkach została zapisana w ustawie - prawo budowlane i sprawą należy zainteresować właściwe organy samorządu terytorialnego.
Zapłacone przez spółdzielnię odszkodowania powinny mieć odzwierciedlenie w wyniku finansowym spółdzielni w postaci straty. O tym co zrobić z tą stratą zadecyduje Walne Zebranie Pana spółdzielni przyjęciem stosownej uchwały z której będzie wynikało w jaki sposób spółdzielnia chce pokryć stratę. Dbające o swój wizerunek spółdzielnie mieszkaniowe straty pokrywają z funduszy własnych. Ustawa Prawo spółdzielcze oraz ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie daje Zarządowi Spółdzielni ani Radzie Nadzorczej uprawnień do podejmowania decyzji w zakresie podziału wyniku finansowego spółdzielni. Tym samym uważam że żądanie z jakim wystąpił zarząd spółdzielni za niezgodne z jakimikolwiek znanymi mi przepisami prawa bilansowego, podatkowego czy korporacyjnego.
Dopiero Uchwała Walnego zebrania spółdzielni może taki obowiązek nałożyć na członków spółdzielni, a państwo możecie ją zaskarżyć w trybie przewidzianym w ustawie - Prawo spółdzielcze.
Według mojej oceny to spółdzielnia popełniła błąd i nie można skutkami tego błędu obarczać wybrana grupę członków spółdzielni.
Czy opłaty z tytułu czynszu pobieranego od osób, które mają prawo własnościowe do lokalu a nie są członkami (członkostwo utraciły lub z niego zrezygnowały) podlegają VAT (jaki %) ?
Opłaty eksploatacyjne pobierane od osób, które są posiadaczami własnościowego prawa do lokalu a nie są członkami spółdzielni są objęte podatkiem VAT i zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku. Ustawa o podatku VAT zwalnia czynności wymienione w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych z podatku VAT (stawka ZW). W tym miejscu należy przypomnieć że w dniu 3 czerwca 2005 roku dokonano nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, która to spowodowała dodanie w art. 4 ust. 1.1 czynności wykonywane na rzecz nie będących członkami spółdzielni posiadaczy własnościowych praw do lokali.
Czy wydatki poniesione w związku z organizacją Zebrania Przedstawicieli w Spółdzielni Mieszkaniowej:
- artykuły spożywcze,
- wynajem sali
są kosztem uzyskania przychodów?
czy można od nich odliczyć VAT?
Wydatki związane z organizacją zebrania przedstawicieli stanowią koszt uzyskania przychodu i tym samym naliczony podatek VAT w fakturach z wynajem sali czy też za zakup artykułów spożywczych będzie mógł być odliczony w takiej wysokości w jakiej służył on działalności opodatkowanej (struktura).
Uzasadnienie
Organizacja zebrań przedstawicieli w spółdzielni jest obowiązkiem spółdzielni wynikającym z Prawa spółdzielczego w związku z powyższym wszelki koszt związane z jego organizacja stanowią koszt uzyskania przychodu tym bardziej że nie zostały wymienione w art. 16 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych. W przypadku zamówienia przez spółdzielnię usługi gastronomicznej (zamiast zakupu ciastek, kawy, herbaty itp.) to zgodnie z zapisem art. 88 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku obniżenie kwoty lub zwrot podatku należnego nie miał by zastosowania.
Czy wydatki poniesione z związku z uroczystym spotkaniem Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej:
- artykuły spożywcze,
- butelka szampana
są kosztem uzyskania przychodów ?
czy od tych zakupów można odliczyć VAT?
Poniesione przez Państwa spółdzielnię wydatki związane z uroczystym spotkaniem rady Nadzorczej nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Naliczony podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących zakupy na to spotkanie spółdzielnia nie będzie mogła odliczyć od podatku należnego.
Uzasadnienie
Zgodnie z zapisem art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.
Zużycie towarów w opisanym przez państwa przykładzie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ zużyte przez Radę Nadzorczą produkty nie są związane z celem osobistym członków rady nadzorczej, ale zużycie nastąpiło w ramach pełnionych przez nich obowiązków. Zapis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Zarząd Spółdzielni podjął uchwałę o wypłaceniu tzw. świadczenia świątecznego ( zamiast premii ) finansowanego z funduszu płac wszystkim w takiej samej wysokości ( nie mamy funduszu socjalnego). Czy Prezesowi Zarządu ( zatrudnienie na podstawie umowy o pracę) wypłatę takiego świadczenia musi akceptować Rada Nadzorcza. Nadmieniamy, że wypłaty te nie powodują przekroczenia planowanego budżetu na fundusz płac na rok bieżący.
Zarząd spółdzielni podejmuje uchwały tylko i wyłącznie w stosunku do pracowników. Jeżeli świadczenia świąteczne są stałym składnikiem wynagrodzenia wynikającym z funkcjonującego w państwa spółdzielni regulaminie wynagradzania to wypłata tego świadczenia dla członków Zarządu nie wymaga akceptacji Rady Nadzorczej. Pozostałe składniki wynagrodzenia każdorazowo powinna przyznać Rada Nadzorcza.
Korzystając z zaproszenia, jakie otrzymaliśmy na ostatnim szkoleniu w Białymstoku do składania zapytań w formie elektronicznej, co do działalności Spółdzielni Mieszkaniowych ośmielamy zwrócić się do Pana o wyrażenie swej opinani na temat refakturowania energii elektrycznej. Sprawa dotyczy programu komputerowego do wystawiania faktur. Zakład energetyczny na fakturach za energię elektryczną wystawia cenę jednostkową wyrażoną w czterech miejscach po przecinku. Nasz nowo zakupiony program niestety nie posiada takiej możliwości i jako cenę jednostkową przyjmuje kwotę z dwoma miejscami po przecinku. Czy Pana zdaniem dopuszczalne jest przyjęcie do faktury ilości odsprzedawanej energii nie w jednostkach a w 100 jednostkach i ceny jednostkowej jako kwoty wyrażonej do dwóch miejsc po przecinku? Działania matematyczne w obu przypadkach dają identyczne kwoty podatku VAT i wartości brutto. W naszej Spółdzielni zdania na powyższy temat są podzielone a nasz urząd skarbowy nie spotkał się jeszcze z tego typu problemem.Do tej pory refaktury za energię elektryczną wystawialiśmy ręcznie, więc też nie mieliśmy takiego kłopotu. Bylibyśmy Panu bardzo wdzięczni gdyby zechciał Pan nam pomóc w tej sprawie.
Pojęcie refaktury w ustawie z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług nie występuje. Tym samym według mojej oceny spółdzielnia zakupiła towar w postaci energii elektrycznej. Wartości podane w tej fakturze istotnie dla prawidłowego sporządzenia deklaracji podatku VAT-7 są prawidłowe, ponieważ kwota brutto, netto oraz naliczony podatek VAT są podane w złotych polskich i w groszach.
Spółdzielnia sprzedając ten towar dalej wykonuje czynność opodatkowaną i wystawia fakturę VAT, która musi odpowiadać tylko i wyłącznie wymogom zapisanym w art. od 106 do 108 ustawy z dnia 1 kwietnia 2004 roku, oraz w paragrafie 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 maja 2005 roku.
Prawidłowym rozwiązaniem jest wystawianie faktury gdzie cena jednostkowa energii elektrycznej zostanie podana w kWh a wartość jednej kWh zaokrągli się do dwóch miejsc po przecinku lub gdy zastosuje się cenę w Wh. Określenie ceny dla 100 jednostek jest niewłaściwe, ponieważ taka jednostka nie występuje w międzynarodowym układzie jednostek miar SI.
Czy lokale usytuowane na parterze powinny ponosić opłaty za koszty utrzymania dźwigów? Proszę o podstawę prawną.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych wszyscy członkowie, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacja i utrzymaniem nieruchomości wspólnej w częściach przypadających na ich lokale.
Pod pojęciem nieruchomości wspólnej zgodnie z zapisem art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali należy rozumieć grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właściciela lokalu.
Dźwig osobowy jest zaliczany do urządzeń służących wszystkim właścicielom nieruchomości bez względu na to czy mają możliwość z jego korzystania względnie czy chcą z niego korzystać. Tym samym wszyscy posiadacze spółdzielczych praw do lokali w danej nieruchomości musza pokrywać koszty eksploatacji i utrzymania dźwigu. Nawet w sytuacji gdy nieruchomość jest zabudowana dwoma budynkami mieszkalnymi, a tylko jeden z nich posiada dźwig osobowy.
Orzecznictwo Sądów Powszechnych w tym zakresie jest jednoznaczne i wszystkie pozwy osób o zwrot niesłusznie zapłaconych opłat za korzystanie z dźwigu osobowego (windy) w przypadku gdy mieszkańcy parteru budynku nie płacą za dźwig, a mieszkańcy pierwszego piętra tylko w wysokości 50 %, są przez nich wygrywane. Niektóre spółdzielnie mieszkaniowe zasłaniają się regulaminami wewnętrznymi względnie zapisami statutowymi lecz jest to nieskuteczne ponieważ art. 8 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych daje delegacje tylko do częściowych uregulowań praw i obowiązków członków spółdzielni w drodze zapisów statutowych, nie ma tam wzmianki o inny sposobie rozliczania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości.
Zgodnie z aktualnymi przepisami przy przekształceniu lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu spółdzielnia powinna udzielić upustu w wysokości 50 % od pomocy uzyskanej przez spółdzielnie ze środków pomocy publicznej. Czy upust ten dotyczy tylko umorzonej części kredytu bankowego, czy również innych środków uzyskanych przez spółdzielnie np. na docieplenie budynków (lata od 1993 do 1995 r.)?
Wkłady nie były podwyższane o wartość uzyskanej pomocy na docieplenie. Czy nasza spółdzielnia, która wydzieliła się ze Starówki (Starówka spłaciła za lokatorów kredyt bankowy, natomiast nie spłacili go jeszcze lokatorzy) powinna udzielać upustu od kredytu bankowego? Spółdzielnie posiada środki na Fundusz zasobów mieszkaniowych. Bardzo proszę o możliwie szybki zamieszczenie odpowiedz na Pana stronie internetowej.
Spółdzielnia przy przekształceniu lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe prawo do lokalu jest zobowiązana zgodnie z art. 11.1 ust. 1 pkt 5 udzielić 50 % bonifikaty z różnicy wynikającej wartości rynkowej własnościowego prawa do lokalu oraz z przeliczenia wniesionego wkładu lokatorskiego. Ponieważ państwa spółdzielnia proces docieplenia budynków mieszkalnych finansowała z funduszu remontowego, tym samym nie zachodziła konieczność uzupełniania przez państwa wkładów mieszkaniowych, a środki trwałe jakim są budynki mieszkalne nie uległy zwiększeniu w wyniku ulepszenia(docieplenia).
Tym samym uzyskiwane przez spółdzielnię środki dotacyjne, ich umorzenie i partycypacja własna spółdzielni w tym procesie są bez znaczenia przy obliczaniu bonifikaty, pomimo tego że wartość wyliczona przez rzeczoznawcę w operacie szacunkowym państwa mieszkań jest niewątpliwie większa niż w budynkach których spółdzielnia nie dociepliła.
Jednocześnie członkowie spółdzielni, którzy nie spłacili kredytu bankowego a chcą przekształcić swoje mieszkanie lokatorskie na własnościowe są zobowiązani do spłaty przypadającej na ich lokal zobowiązań spółdzielni związanych z zadłużeniem kredytowym wraz z odsetkami.
Uzasadnienie
Zgodnie z zapisem § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów, spółdzielnie mieszkaniowe poszczególnych latach otrzymywały dotacje z budżetów wojewódzkich na dofinansowanie remontów polegających między innymi na poprawie izolacyjności cieplnej budynków. Treść § 3 cytowanego Rozporządzenia dokonała w sposób jednoznaczny klasyfikacji zdarzeń gospodarczych, jakie powstawały w tym zakresie w spółdzielniach mieszkaniowych zaliczając proces termomodernizacyjny do remontów, ponieważ dotyczył on sfery prac budowlanych polegających na usuwaniu wad związanych z przemarzaniem i przeciekami ścian zewnętrznych budynków mieszkalnych.
Otrzymywane przez spółdzielnię środki budżetowe były ewidencjonowane w korespondencji z funduszem remontowym, przy założeniu, że spółdzielnia mieszkaniowa uznała, że faktycznie wykonuje prace polegające na usuwaniu wad, finansując ten proces w całości środkami funduszu remontowego.
Część spółdzielni mieszkaniowych korzystając ze środków budżetowych skierowanych na częściowe dofinansowanie usuwania wad technologicznych przy okazji podejmowała decyzje o większym zakresie robót modernizacyjnych, klasyfikując je do procesu ulepszenia, o którym mowa w art. 31 ustawy o rachunkowości i tym samym otrzymane środki budżetowe ewidencjonowała w korespondencji z funduszem zasobowym traktując dotację jako inne źródło finansowania aktywów. Pozostałą część poniesionych kosztów związanych z termomodernizacją, spółdzielnia rozliczała z członkami spółdzielni w trybie art. 10 ust. 5 i art. 17 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jako należność z tytułu uzupełnienia wkładów mieszkaniowych.
Copyright © 2005-2018 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.
Strona zgodna z XHTML 1.1 i CSS 2.0 • Projektowanie logo, stron internetowych: Akapit