Forum

Pytania i odpowiedzi dotyczące funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych

Pytanie 66
Dodano: 18 maja 2006

Jestem członkiem Zarządu naszej Malutkiej Spółdzielni, która ma 20 lokali własnościowych i 2 lokale własnościowe użytkowe. Zarząd Spółdzielni jest Zarządem działającym społecznie i niestety nigdy nikt z nas nie pracował w Spółdzielni. Zatrudniamy dwie osoby tj. księgową i administratora .
Właścicielem lokali użytkowych jest 1 członek naszej Spółdzielni, który nie mieszka w naszym bloku. I z nim wiąże się moje pierwsze pytanie. Jaki czynsz / w odróżnieniu od pozostałych mieszkańców / powinien ponosić właściciel tych dwóch lokali użytkowych - w jednym mieści się sklep spożywczy / z alkoholem / w drugim mieści się bar typu chińskiego.razem ok.97 m. Czy są przepisy, które mówią jak można ustalać czynsz dla takich lokali użytkowych - czy jest to dowolna decyzja Zarządu? Poprzedni Zarząd ustalił np. fundusz remontowy dla lokalu mieszkalnego to 0,70 / m 2 a dla lokalu użytkowego to 3,50 za m 2, opłata za wywóz śmieci od osoby w lokalu 7 zł a od lokalu użytkowego 2 zł od metrażu. A koszty eksploatacyjne zostały ustalone dla tego lokalu w wysokości 500 zł.

Pytanie 65
Dodano: 08 kwietnia 2006

Witam serdecznie. Poniewaz firma Pana istnieje od 1990 roku, osmielam sie przedstawic sprawe dotyczaca spoldzielni mieszkaniowej.
W 1978 roku, otrzymalismy spoldzielcze mieszkanie lokatorskie.Wplacilismy 10% wartosci przed zasiedleniem, a pozniej splacalismy w czynszu ten kredyt. W styczniu 1990 roku "poganiani" galopujaca inflacja wplacilismy pozostala czesc kredytu, lacznie z odsetkami. Nie bylo wowczas mowy o zadnym umorzeniu. Kwoty te wyliczali pracownicy spoldzielni. Rok pozniej spoldzielnia splacila kredyt w banku. Po wejsciu w zycie ustawy uwlaszczeniowej, prosilismy spoldzielnie o koszty pierwotne budowy mieszkani. Okazalo sie wowczas, ze pismo ze spoldzielni podaje inne dane, niezgodna ze stanem faktycznym. Figurowaly tam pozycje- kredyt lokatorski, kredyt mieszkaniowy; i jeszcze kredyt umorzony/ okolo 30% calej sumy/. Poniewaz bylismy w posiadaniu dokumentow wplat na poczcie, ktore opiewaly na caly kredyt budowlany lacznie z odsetkami. przedstawilismy w spoldzielni mieszkaniowej posiadane dokumenty. Ze strony spoldzielni bylo tylko jedno tlumaczenie, nie posiadaja zadnej dokumentacji z 1990 roku.Dla nas jest rzecza niewyobrazalna by z dowodu wplaty zaksiegowac tylko czesc widniejacej tam sumy. A gdzie podziala sie reszta wplaconej kwoty? Przeciez to jest niezgodne z zasadami ksiegowania. Po dlugiej wymianie korespondencji spoldzielnia przyznala sie do popelnionego bledu i chciala zwrocic nadplacone pieniadze, poniewaz nie musielismy AZ tyle wplacac, pracownik sie pomyli i zle naliczyl naleznosc do splaty. Jednak zwrot naleznosci proponowano nam w kwocie nominalnej. Po przejrzeniu orzecznictwa SN, okazalo sie, ze spoldzielnie w sprawach dotyczacych przetrzymywanych / nie oddanych w odpowiednim czasie/ "nadplaconych" pieniedzy, powinny dokonywac zwroty odpowiednio zwaloryzowane. Ustawa o spoldzielniach posluguje sie wycena rzeczoznawcy, a "nadplacona" sporna kwota, to 30 % umorzenia. Jestesmy grupa 30 czlonkow spoldzielni posiadajacych dowody splaty calego kredytu budowlanego, dokonanego jednorazowo, przed terminem. Moje mieszkanie w obecnej chwili, to mieszkanie lokatorskie.W styczniu 1990 wyliczono nam do wplaty: czlonkowski koszt budowy mieszkania / powierzchnia 40,6 m/- 257046 minus wklad lokatorski 25600, minus zuzycie/ 1%/ 26423,40- to dalo kwote 205023 do jadnorazowego wplacenia. I dodatkowo odsetki tez 1%, wyliczone na dzien wplaty. Na dzien przydzialu mieszkania lokatorskiego/ rok 1978/ ptrzymalismy informacje, ze przy przeksztalceniu ,czyli jednorazowej splacie reszty kredytu budowlanego otrzymamy 30 % umorzenia tego kredytu.

Pytanie 64
Dodano: 08 kwietnia 2006

SM STROP pyta jak powinien wyglądać układ kosztów ,w przypadku prowadzenia kalkulacyjnego rachunku kosztów, gdy jednocześnie administruje się zasobami obcymi ,buduje budynki (lokale) na sprzedaż (developer) , administruje zasobami mieszkaniowymi własnymi oraz prowadzi działalność inwestycyjną na rzecz członków .?
Jaki zastosować klucz podziału kosztów ogólnych-zarządu?
Czy wyodrębniać koszty komórki inwestycyjnej?
Czy wyodrębnić pracowników i ponoszone na ich rzecz koszty a wykonujących czynności związane z budową budynków na sprzedaż?
W jaki sposób rozliczać podatek VAT związany z zakupami służącymi działalności gospodarczej tj. budowaniem na sprzedaż? (w prostej linii czy strukturą)

Pytanie 63
Dodano: 08 kwietnia 2006

Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie: czy przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe podlega podatkowi VAT, w przypadku gdy lokatorskie prawo zostało ustanowione w grudniu 2005 r. Nadmieniam, iż lokatorskie prawo przysługujące poprzedniemu lokatorowi zostało ustanowione w 1985 r.

Pytanie 62
Dodano: 08 kwietnia 2006

Zarząd Spółdzielni rozprowadził wśród spółdzielców ankietę z pytaniem, czy są za zamontowaniem podzielników ciepła. Większość odpowiedziała, że nie, ze względu na brak ocieplenia budynków. W związku z tym mieszkańcy 35 już ocieplonych budynków także nie mają zainstalowanych podzielników. Moim zdaniem działania spółdzielni przebiegają niezgodnie z dyrektywą (2002/91/EC) Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 16 grudnia 2002 r., dotyczącą jakości energetycznej budynków. Punkt 20 w/w dyrektywy stwierdza, że mieszkańcy muszą mieć wpływ na koszt za ogrzewanie. Natomiast w naszym przypadku koszt ogrzewania uzależniony jest od mkw. lokali, a nie od faktycznego zużycia ciepła.

Pytanie 61
Dodano: 08 kwietnia 2006

Nasza spółdzielni liczy 138 budynków Czy istnieje sposób, aby zmusić prezesa spółdzielni, żeby ocieplał więcej budynków niż cztery rocznie, a jest do ocieplenia jeszcze 103, (35 już zostało ocieplonych). Ponadto pan prezes sam ustalił sobie kolejność w planie ocieplenia budynków, mimo, że istnieje przepis zawarty w paragrafie 329 rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa z 12 kwietnia 2002 roku, zgodnie z którym przy ustalaniu takiego planu trzeba wziąć pod uwagę pięć warunków m.in. stan szczelności ścian i stropów budynków. Tymczasem prezes wziął pod uwagę tylko zużycie energii cieplnej i twierdzi, że tylko on ma prawo decydować w tej sprawie. Napisałam w tej sprawie do ministerstwa, które przyznało mi rację.

Pytanie 60
Dodano: 08 kwietnia 2006

Zarząd Poznańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej Os. Bolesława Chrobrego 117 Poznań, zwraca się z uprzejmą prośbą o interpretację przepisów w zakresie modernizacji zasobów mieszkaniowych. Spółdzielnia zmieniła z dniem 1 lipca 2005r. zasady rozliczania prac termomodernizacyjnych z remontów na modernizację i zwiększyła wartość środków trwałych i funduszy podstawowych.
CZY MOŻLIWE JEST, ABY POD DATĄ PODJĘCIA DECYZJI PRZEZ ORGANY SAMORZĄDOWE SPÓŁDZIELNI dokonać zwiększenia WARTOŚCI WSZYSTKICH DOTYCHCZAS OCIEPLONYCH BUDYNKÓW W TYM TAKŻE W LATACH MINIONYCH 2000-2004. Jaka jest ewentualna podstawa prawna?. Z uwagi na sporządzanie sprawozdania finansowego prosimy uprzejmie o możliwie szybką odpowiedź. Z góry serdecznie dziękujemy.

Pytanie 59
Dodano: 08 kwietnia 2006

Rozpoczęłam pracę w bardzo małej Spółdzielni mieszkaniowej czy muszę prowadzić dziennik do kont syntetycznych czy wystarczą kartoteki finansowe i zestawienia obrotów i sald. Spółdzielnia nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej tylko zarządza mieszkaniami i garażami.?

Pytanie 58
Dodano: 08 kwietnia 2006

Zarząd Poznańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej Os. Bolesława Chrobrego 117 Poznań, zwraca się z uprzejmą prośbą o interpretację przepisów w zakresie modernizacji zasobów mieszkaniowych. Spółdzielnia zmieniła z dniem 1 lipca 2005r. zasady rozliczania prac termomodernizacyjnych z remontów na modernizację i zwiększyła wartość środków trwałych i funduszy podstawowych.
Czy możliwe jest, aby pod datą podjęcia decyzji przez organy samorządowe spółdzielni zwiększenie wartości wszystkich dotychczas ocieplonych budynków w tym także w latach minionych 2000-2004. Jaka jest ewentualna podstawa prawna?. Z uwagi na sporządzanie sprawozdania finansowego prosimy uprzejmie o możliwie szybką odpowiedź. Z góry serdecznie dziękujemy.

Pytanie 57
Dodano: 08 kwietnia 2006

Czy od dnia 1.04.2006 r. spółdzielnia winna prowadzić ewidencję sprzedaży dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy pomocy kasy fiskalnej, jeżeli dla wszystkich członków spółdzielni wystawiane są FAKTURY VAT a zapłata dokonywana jest za pośrednictwem poczty lub banku bezpośrednio na konto bankowe spółdzielni ?