Czy można odliczyć VAT (oczywiście proporcjonalnie) od faktury dotyczącej poniesionych kosztów remontu jeżeli zgromadzone odpisy na funduszu remontowym pochodzą z okresu kiedy spółdzielnia nie była jeszcze podatnikiem podatku VAT?
Jeżeli faktura dotyczy czynności opodatkowanych np. remontu lokalu użytkowego to podatek VAT naliczony podlega pełnemu odliczeniu. Jeżeli jest to faktura za remont budynku w którym oprócz lokali mieszkalnych są również lokale użytkowe, podatek VAT naliczony w fakturze rozlicza się proporcją w stosunku do tego budynku (wg kubatury lub wg powierzchni). W przypadku gdy faktura dotyczy remontu budynku mieszkalnego wartość jej brutto obciąża fundusz remontowy. Okres z jakiego pochodzi kumulacja funduszu remontowego jest w podatku VAT bez znaczenia.
Spółdzielnia otrzymuje prowizję z tytułu przekazywania do K.U. "FILAR" składek za indywidualne ubezpieczenie mieszkań lokatorów. Czy wystawiona przez Spółdzielnię faktura za taką usługę powinna być opodatkowana podatkiem VAT, jeśli nie jest to działalność statutowa Spółdzielni oraz czy od takich przychodów należ zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych.
Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku, ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług korzystają między innymi usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Zwolnieniem przedmiotowym objęte są również czynności wymienione w przepisach rozdziału 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 27 kwietnia 2004 roku (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).W załączniku nr 4 do ustawy, usługi korzystające ze zwolnienia w podatku VAT zostały przez ustawodawcę sklasyfikowane zgodnie z nomenklaturą obowiązującą w statystyce publicznej.Na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 6 kwietnia 2004 roku (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług.Prowizje za zbieranie składek ubezpieczeniowych otrzymywane przez spółdzielnie nie mieszczą się w poz. 3 Załącznika nr 4 dotyczącego Wykazu usług zwolnionych z podatku Należy zatem przyjąć że nie korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług. W konsekwencji, prowizja otrzymywana przez Spółdzielnię zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - powinna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22%.
Jak zaksięgować sprzedaż akcji "FILAR", które Spółdzielnia Mieszkaniowa zamierza odsprzedać z zyskiem. Jak taka transakcja się ma do podatku VAT i podatku dochodowego od osób prawnych.
Koszt zakupu akcji K.U. "FILAR" należy odnieść do kosztów finansowych spółdzielni, natomiast przychodem ze sprzedaży akcji należy uznać przychody finansowe spółdzielni, nie zapominając o konieczności skutecznego rozliczenia ewentualnych zmian wartości akcji.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towaru oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz grunty. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 świadczeniem usług dla potrzeb ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej oraz jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 3 powołanego załącznika wymienione są usługi pośrednictwa finansowego z wyłączeniem między innymi:
1. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
2. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, - 00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
Wobec powyższego należy uznać, że sprzedaż akcji w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stanowi świadczenie usług podlegające zwolnieniu w podatku od towarów i usług.
Spółdzielnia nasza dociepla swoje budynki,
- oprócz docieplenia ścian zewnętrznych i stropodachów prowadzi również dodatkowe prace związane z procesem termomodernizacyjnym czyli wymienia okna na klatkach schodowych na mniejsze zabudowując otwory a także modernizuje istniejącą już instalację systemu grzewczego.
Korzysta z kredytu inwestorskiego NOWY DOM - remont z premią termomodernizacyjną z BGK,
- zabezpieczeniem, którego są wierzytelności od członków z tytułu udziału w spłacie kredytu remontowego,
- kredyt do spłaty rozłożony na 10 lat spłacany w systemie miesięcznym,
- warunkiem uzyskania kredytu z banku było wykazanie, że co najmniej 70% funduszu remontowego zabezpiecza I ratę kredytu i odsetek. Byliśmy też zobowiązani do przedstawienia projekcji finansowych na 10 lat, między innymi z przepływów finansowych na funduszu remontowym z uwzględnieniem kredytu i jego spłaty.
a teraz trochę cierpliwości, poniżej przedstawiamy w jaki sposób przeprowadziliśmy ten proces z prośbą o ustosunkowanie się, a jeżeli postępujemy w niezgodzie z przepisami to na co możemy być narażeni?
Całość nakładów gromadzimy na koncie środków trwałych w budowie. (080/201)
Do wysokości wkładu własnego faktury opłacane są z własnych środków, (201/136)
potem korzystamy z kredytu.(201/135).
Po zakończeniu procesu zwiększamy wartość budynku (010/080)
jednocześnie zwiększamy wartość wkładów i zawieszamy do spłaty na koncie (241/804,805 indywidualnie).
Finansowanie:
- udział własny finansujemy funduszem remontowym (856/241),
- otrzymaną premią termomodernizacyjną zmniejszamy kredyt do spłaty i zobowiązanie (135/241).
w tym stanie rzeczy kwota zaciągniętego kredytu na danym budynku czyli saldo konta 135 i 241 są sobie równe.
Spłata kredytu:
Ponieważ sam proces ma służyć oszczędnościom na cieple, rada spółdzielni obniżyła zaliczkę na opłaty za centralne ogrzewanie w budynkach ocieplonych i zwiększyła odpis na fundusz remontowy przeznaczając go na spłatę kredytu i odsetek.
Bank sam dokonuje spłaty kredytu zabierając z konta bieżącego zapisujemy to 856/136,
pobiera również odsetki z konta bieżącego 856/136
o kwotę spłaconego kredytu zmniejsza się również zadłużenie, które księgujemy 241/135.
Po zakończeniu procesu termomodernizacji przesłaliśmy członkom rozliczenie w którym wykazaliśmy o ile zwiększyliśmy wkład, ile kredytu zostało do spłaty, oraz że spłata kredytu będzie następować z wpłat wnoszonych na fundusz remontowy. Żaden członek nie wniósł do tego zastrzeżeń.
Bardzo zależy nam na prawidłowym ujęciu w/w procesów pod wszelkimi aspektami finasnowo-podatkowymi. Pierwsze spłaty rozpoczęliśmy od 01.01.2006 (6 budynków) ale już w roku 2006 dopieplamy (21 budynków).
Śledzimy dyskusje w sejmie na temat docieplania i Pana strony internetowe.
uzasadnienie naszego postępowania:
podatek od osób fizycznych - ulga;
- w roku 2005 wkład własny, spłata od 01.01.2006 r (obecnie ulga nie obowiązuje a obowiązywała na remont i modernizację),
podatek od osób prawnych;
- to prawda, że koszty modernizacji nie mogą być bezpośrednio zaliczane do uzasadnionych kosztów uzyskania - kosztem jest amortyzacja, w spółdzielni zasobów mieszkaniowych się nie amortyzuje lecz umarza, natomiast kosztem jest odpis na fundusz remontowy,
- wg ustawy o spółdzielniach art. 10 i 173 mówi o obowiązku wniesienia uzupełnienia wkładu - ci którzy mają docieplone budynki wpłacają więcej na fundusz remontowy niż pozostali,
uznajemy, że proces docieplania powinien zwiększać wartość początkową budynku.
Znając Pana i Pana fachowość bardzo liczymy, że pomoże Pan w naszym dylemacie. Temat coraz bardziej zaczyna interesować spółdzielnie, coraz to więcej spółdzielni z braku własnych środków jak również jej mieszkańców sięga po kredyty.
Proces docieplania ścian zewnętrznych wraz z wymianą stolarki okiennej oraz wymianą instalacji centralnego ogrzewania jest niewątpliwie procesem modernizacji budynku, który powinien docelowo być sfinansowany wnoszonymi przez członków spółdzielni wkładami mieszkaniowymi.
W związku z powyższym należność z tytułu nie wniesionego wkładu powinna zostać zaewidencjonowana (241/804,805),
Ponoszone koszty modernizacji należy gromadzić na koncie "środki trwałe w budowie" (083/201).
Zapłata za faktury kosztowe związane z modernizacją (201/131,135)
Odsetkami od kredytu należy powiększyć koszty modernizacji (083/131)
Po zakończeniu procesu modernizacji należy o wartość tego procesu zwiększyć wartość nieruchomości (010/083), a otrzymaną premię termomodernizacyjną zaewidencjonować (241/135).
Zmniejszenie opłat za centralne ogrzewanie przy jednoczesnym przeznaczeniu tych środków na spłatę zobowiązań kredytowych należy ewidencjonować (204/241).
Fundusz remontowy spółdzielni nie finansuje procesu modernizacji zasobów mieszkaniowych. W chwili obecnej trwają w Sejmie RP prace nowelizacyjne ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i nie potrafię przewidzieć ostatecznego kształtu ustawy. Osobiście uważam, że finansowanie modernizacji powinno odbywać się przy otwartej kurtynie za pieniądze świadomie na ten cel wpłacane przez członków spółdzielni posiadających spółdzielcze prawa do lokali i posiadaczy lokali zamieszkujących daną nieruchomość.
Niech wolno mi będzie przedstawić patologię z jaką mamy do czynienia w SM "Ziemi Krakowskiej" w Krakowie , ul. Królewska 57. Nasza spółdzielnia liczy ok.2400 członków, jednakże ok.800 członków to osoby posiadające mieszkanie w zasobach spółdzielni (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub prawo odrębnej własności ), nie ma mieszkań tzw. lokatorskich. Pozostała reszta ok.1600 osób to tzw. członkowie oczekujący, czyli osoby nie mające mieszkań w zasobach spółdzielni. Ta grupa osób została dopisana do naszej spółdzielni na początku lat 90-tych z rozpadających się wtedy wojewódzkich struktur spółdzielczych. Lista tych osób ma więc ok.15-20 lat.Przypuszczamy, iż część osób nie żyje, część wyjechało z Krakowa, część zapomniało, iż jest członkiem oczekującym. Jesteśmy przekonani, że większość z tych osób, które żyją nie jest przez władze naszej spółdzielni w ogóle informowanych o zebraniach grup członkowskich. Dowodem na to jest fakt, że reprezentująca tę grupę członków oczekujących to ostatnio (21.06.2006 roku ) 13- osobowa grupa przedstawicieli na ZPCZ, to wyłącznie pracownicy spółdzielni (6 osób), członkowie RN (3 osoby), wykonawcy inwestycji zleconych przez Zarząd (4 osoby), (w ubiegłym roku do tej grupy należeli jeszcze członkowie Zarządu SM.) W tym roku tylko 1 przedstawiciel reprezentował mieszkańców z zasobów spółdzielni, z osiedla Żabiniec nie było przedstawicieli , gdyż zbojkotowali ZGCZ , ponieważ i tak zawsze przegrywamy w głosowaniach, ponieważ przedstawiciele tzw "lodówki" mają zawsze większość. 21 czerwca 2006 roku na ZPCZ było 14 przedstawicieli, wyniki głosowania - 13 zawsze "za", 1 najczęściej "przeciw".Doszło do kuriozalnej sytuacji, że najwyższe władze naszej spółdzielni są wybierane dzięki użyciu personaliów "martwych dusz".
Można byłoby się z tą pozorowaną demokracją spółdzielczą zgodzić, ale niestety SM "Ziemi Krakowskiej" stoi na skraju bankructwa , pomimo podwyższania opłat (opłata eksploatacyjna od 1 m kw. jest najwyższa w Krakowie ), fundusz remontowy jest tylko pustym zapisem w pasywach bilansu, stale rośnie, ale środków finansowych nie ma , więc remonty przeprowadzane są tylko na zasadzie "straży pożarnej". Spółdzielnia nie ma płynności finansowej , bez przerwy jest zagrożenie wyłączenia dostaw gazu dla osiedla.
Spółdzielnia prowadzi działalność inwestycyjną i są ogromne problemy z zakończeniem budowy bloków, chociaż prawo odrębnej własności dla przyszłych mieszkańców zostało już ustanowione i ludzie pieniądze wpłacili. Wykonawcami inwestycji spółdzielczych są krewni pani wiceprezes (mąż , szwagier). Niestety , pomimo prawie 5 lat walki z Zarządem i RN , nie mamy wpływu na zarządzanie spółdzielnią. Są prawomocne wyroki sądowe korzystne dla spółdzielców , ale nie respektowane przez Zarząd i RN ( wyroki oraz uzasadnienia dostępne na stronie : www.zabiniec.republika.pl - w zakładce dowody nadużyć w spółdzielni ), ale to nie zmieniło naszej sytuacji.
Czy nie można coś zmienić, aby przedstawiciele tzw. "lodówki" nie decydowali o naszych opłatach, o wyprzedaży majątku spółdzielni "po cenach i na warunkach wg uznania Zarządu" ( taka uchwała została podjęta 21.06.2006 r.). Część spółdzielców już się poddała, zajęta pracą , dziećmi, nie ma czasu. Ludzie przeklinają i płacą. Powstało Stowarzyszenie Członków Spółdzielni Mieszkaniowej "Ziemi Krakowskiej" (www.zabiniec.krakow.pl), ale w zasadzie jest bezsilne. Ubiegłoroczna zmiana ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych , zamiast zaostrzyć sankcje wobec niegospodarności ,to je złagodziła, w zasadzie zapewnia bezkarność członkom zarządu i rad nadzorczych.
Czy Pan może nam podpowiedzieć, co mamy dalej robić ?
W opisanej przez Państwa sytuacji, według mojej oceny należy skorzystać z dobrodziejstwa zapisu art. 24.1 ust.1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych. Zgodnie z tym art. Większość właścicieli lokali w budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości, obliczana według wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej, może podjąć uchwałę że w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali. W przypadku gdy Zarząd spółdzielni nie zwoła zebrania w terminie zaproponowanym przez państwa, to zgodnie z zapisem art. 30 ust. 1a ustawy o własności lokali, możecie państwo to zebranie zwołać we własnym zakresie zgodnie z wymogami art. 31 i 32 ustawy o własności lokali.
Po skutecznym podjęciu uchwały o sprawowaniu zarządu nad nieruchomością w trybie ustawy o własności lokali stajecie się państwo z mocy ustawy wspólnotą mieszkaniową, powołujecie własny zarząd, otwieracie swój rachunek bankowy na który wpłacacie należne opłaty i sami sprawujecie zarząd nieruchomością.
Niezależnie od powyższego należy o występujących nieprawidłowościach powiadomić prokuraturę w celu wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
Zarząd spółdzielni nie może środków uzyskanych z comiesięcznych opłat wnoszonych przez członków spółdzielni lub właścicieli lokali przeznaczać na inne cele niż określone w art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
Obecnie w Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Wg projektu zgłoszonego przez Platformę Obywatelską, jest między innymi propozycja wykreślenia art. 24 i art.26 ustawy co pozwoli na powstawanie wspólnot mieszkaniowych z mocy ustawy a nie w drodze głosowania udziałami w nieruchomości wspólnej.
Jest to bardzo cenna propozycja, szkoda tylko projektodawca ustawy nie pokusił się o skreślenie art. 24.1 oraz poddaniu nowej redakcji art. 27 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, która to w sposób jednoznaczny nakazywała stosowanie ustawy o własności lokali w nieruchomościach w których przynajmniej jeden lokal uzyskał status lokalu o własności odrębnej.
Skierniewicka Spółdzielnia Mieszkaniowa w Skierniewicach, uprzejmie prosi o rozstrzygnięcie problemu dotyczącego przeszacowania wkładów budowlanych i mieszkaniowych na dzień 01.01.1995 r.
Po dokładnej analizie jaką przeprowadziłam, stwierdzam , iż Spółdzielnia dokonała przeszacowania (rewaluacji) wkładów budowlanych i mieszkaniowych co jest zgodne z rop. MF z dn. 20 stycznia 1995 r.
Czy przeszacowania (rewaluacji) wkładów budowlanych i mieszkaniowych winno zmniejszać fundusz zasobów mieszkaniowych?
Na dzień 1 stycznia 1995 roku spółdzielnie mieszkaniowe tak zresztą jak i inne podmioty gospodarcze dokonały przeszacowania wartości środków trwałych ewidencjonując tą czynność następującym księgowaniem:
WN - środki trwałe,
MA - fundusz z tytułu przeszacowania aktywów i pasywów spółdzielni.
Do końca roku 2000 spółdzielnie mieszkaniowe pod rygorami ustawy Prawo spółdzielcze dokonywały przeszacowania funduszy wkładów mieszkaniowych (lokatorskich i własnościowych) w korespondencji z tym samym funduszem dokonując następujących zapisów księgowych:
WN - fundusz z tytułu przeszacowania aktywów i pasywów spółdzielni.
MA - fundusz wkładów mieszkaniowych i budowlanych.
Dokonywana przez spółdzielnię rewaluacja wkładów mieszkaniowych nie zmniejsza funduszu zasobów mieszkaniowych a jedynie koryguje bilansowo stany rewaluowanych funduszy.
Zwracam się z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej warunków zamiany mieszkań w zasobach tej samej spółdzielni.
Do Zarządu wpłynęły podania o wyrażenie zgody na zamianę mieszkań, problem jest w tym że jedno jest spółdzielcze własnościowe ( kredyt spłacony w całości) a drugie spółdzielcze lokatorskie z kredytem mieszkaniowym.
Czy wyrażając zgodę na zamianę spółdzielnia musi rozliczyć wkład mieszkaniowy i budowlany i odpowiednio zaksięgować, czy sprawy finansowe zostają w gestii członków (oczywiście nowy nabywca mieszkania lokatorskiego przejmuje kredyt do spłaty).
Spółdzielnia będąca właścicielem lokali powinna jedynie wyrazić zgodę na proponowaną czynność informując obydwie zainteresowane strony o aktualnych wysokościach wniesionych wkładów, należnościach z tytułu nie wniesionych wkładów oraz występujących zadłużeniach kredytowych, odsetkowych i innych dotyczących zamienianych lokali. Z racji tego, że jedno z mieszkań posiada status lokalu własnościowego wymagana jest notarialna forma dokonania tej czynności z którego to aktu będą wynikały wszelkie wzajemne zobowiązania zamieniających się członków spółdzielni. Proszę nie zapominać że z dniem 1 maja 2004 roku czynności te są objęte podatkiem od towarów i usług.
W naszej spółdzielni pojawił się problem, na temat którego zdania i opinie są podzielone.
Korzystając z Pańskiej szerokiej znajomości zagadnień księgowości i spółdzielczości zwracamy się z prośbą, cze zechciałby Pan wyrazić swój pogląd na poniżej przedstawione zagadnienie.
Obecnie z majątku spółdzielni wyodrębniają się lokale na odrębną własność. Spółdzielnia ubezpieczając budynek (majątek spółdzielni) za pisemną zgodą właściciela wyodrębnionego lokalu ubezpiecza także taki lokal (nie jest majątkiem spółdzielni). Czy w wymienionej sytuacji cała kwota składki ubezpieczenia stanowi dla spółdzielni koszty uzyskania przychodu?
Ubezpieczenie lokalu stanowiącego odrębną własność stanowi koszt uzyskania przychodu spółdzielni mieszkaniowej z racji posiadania przychodów dotyczących poniesionych kosztów. To czy mieszkanie jest majątkiem spółdzielni jest bez znaczenia, pod warunkiem, że ubezpieczenie jest elementem kalkulacyjnym stawki eksploatacyjnej. Niestety, większość spółdzielni mieszkaniowych w Polsce myśli jeszcze starymi kategoriami i nie wyobraża sobie możliwości zarządzania nie swoim majątkiem, lecz majątkiem swoich członków względnie powierniczym zarządzaniem nieruchomościami osób fizycznych.
Ostatnio dowiedzieliśmy się, że nasza Spółdzielnia od momentu istnienia nie poddała się lustracji. A przeczytałam, że powinna poddawać się co trzy lata. Że koszty lustracji są duże . Nasza Spółdzielnia nie ma dużych pieniędzy. Jak to załatwić?
Po prostu należy zlecić lustrację spółdzielni Krajowej Radzie Spółdzielczej zgodnie z zapisem art. 91 ustawy z dnia 16 września 1982 roku Prawo spółdzielcze. Lustracja przeprowadzona przez Krajową Radę Spółdzielczą jest odpłatna. Większość spółdzielni mieszkaniowych w Polsce należy do któregoś z funkcjonujących Związków Rewizyjnych, które to są zobowiązane do przeprowadzenia lustracji. Lustracja wykonana przez Związek Rewizyjny jest bezpłatna, ponieważ z tytułu przynależności spółdzielni do Związku opłaca się miesięczne składki.
Metraż naszych mieszkań to od 24,5 - 27 - 49- 52,5 do 81 m. Poprzedni Zarząd też społecznie pracujący ustalił, że koszty eksploatacyjne dla każdego lokalu będą takie same i ustali je na 100 zł. Czy tak się praktykuje i czy są jakieś przepisy mówiące jak prawidłowo ustalać te koszty eksploatacyjne. Czy nie powinny one zależeć od powierzchni mieszkalnej? Czy lokal 24,5 ma ponosić na ten cel 100 zł co lokal 81 m.? A jak to się ma do w/w lokali użytkowych?
Poprzedni zarząd spółdzielni postąpił niezgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2004 roku o spółdzielniach mieszkaniowych naliczając jednakowe opłaty eksploatacyjne bez względu na wielkość lokali. W spółdzielniach mieszkaniowych opłaty eksploatacyjne kalkuluje się dla danej nieruchomości z uwzględnieniem ich charakteru w przypadku gdy ma on wpływ na wysokość ponoszonych kosztów (np. lokale mieszkalne i użytkowe). Tak wyliczone planowane koszty uwzględniające odpis na fundusz remontowy nieruchomości dzielone są przez powierzchnię lokali mieszkalnych i użytkowych oraz ilość miesięcy w których będzie obowiązywała kalkulacja. Stawki jakie z tej kalkulacji wynikną są stawkami eksploatacyjnymi obowiązującymi w danej cezurze czasowej.
Copyright © 2005-2018 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.
Strona zgodna z XHTML 1.1 i CSS 2.0 • Projektowanie logo, stron internetowych: Akapit