Jak powinno wyglądać prawidłowe księgowanie zakupu windy dla osób niepełnosprawnych zamontowane w budynku administracyjnym spółdzielni sfinansowane z funduszu zasobowego , oraz jak ująć mieszkanie wybudowane z funduszu zasobowego przeznaczone na wynajem?
Zakup windy księgujemy WN środki trwałe Ma rozrachunek z dostawcą. Na koncie funduszu zasobowego nie dokonujemy żadnych księgowań chyba że posiadacie tam państwo jakąś analitykę.
Wybudowanie mieszkania księgujemy koszty na koncie 083 - inwestycje Ma rozrachunek z dostawcą usług. Po zakończeniu inwestycji księgujemy Ma 083 wn 01 środki trwałe. Na koncie funduszu zasobowego nie dokonujemy żadnych księgowań. Patrz uwaga powyżej
Nasza Spółdzielnia Postanowieniem Sądu przejęła za zadłużenia odrębny lokal mieszkalny za kwotę 32 tys. zł. Nieruchomość nie zostanie sprzedana do końca roku obrachunkowego. Mamy w związku z tym kilka pytań: 1) czy wartość przejętego lokalu należy potraktować jako przychód na spłatę zadłużenia poprzednich lokatorów jeśli tak jak to poprawnie zaksięgować;2 ) czy lokal powinien być zaksięgowany jako środek trwały, jeśli tak to czy z wartością ustaloną przez Sąd tj. 32 tyś. zł czy rzeczywiście poniesionych kosztów(zadłużenie zasadnicze, odsetki, koszty sądowe itp.); 3)czy przyjęcie lokalu jako środka trwałego nie będzie kolidowało z przeznaczeniem środków finansowych na cele statutowe w przypadku sprzedaży nieruchomości w przyszłości.
Przyjęty lokal należy zaksięgować WN - Środki Trwałe, Ma konto 760
Spłata zadłużenia WN - 760 Ma 204,
Wszystkie koszty poniesione z związku z przejęciem lokalu zwiększają wartość środka trwałego.
W przypadku ustanowienia własnościowego prawa do lokalu i jego przeniesienia własność odrębną nie wystąpi pojecie podatku CIT.
W przypadku zbycia tego lokalu (sprzedaż) może powstać zobowiązanie w podatku CIT jeżeli wartość środka trwałego będzie niższa od uzyskanie ceny za sprzedaż
Jestem właścicielem garażu wraz z gruntem - grunt w wieczyste użytkowanie / garaż wyodrębniony/ posiadam akt notarialny przeniesienia prawa własności. Na działce jest 71 garaży w zabudowie szeregowej w tym 28 wyodrębnionych .
Ustawa o Spółdzielniach Mieszkaniowych mówi że spółdzielnia tworzy fundusz remontowy na cele mieszkaniowe. Nie ma zebrań remontowych na których podejmuje się decyzje o remontach garaży. Każdy remontuje z własnych środków. Czy naprawdę muszę wnosić opłaty na fundusz remontowy i w wysokości ustalanej przez spółdzielnię? obecnie wynosi to 6,60 + 23 % podatku Vat czyli 8,10 zł miesięcznie.
Do czasu powstania wspólnoty lokalowej (garaże) jesteście państwo spółdzielniom mieszkaniową i musicie państwo ponosić opłaty zgodnie z uchwałami Zarządu spółdzielni.
Spółdzielnia zawarła umowę dzierżawy lokalu użytkowego na cel budowy kotłowni gazowej. Czy poza dzierżawą lokalu inwestor powinien był równocześnie dysponować prawem do stosownej części działki, na której jest posadowiony budynek? Budynek nie jest zawieszony w próżni, wobec tego- czy dzierżawa lokalu spełnia wymogi " dysponowania nieruchomością na cele budowlane"? Dodam, że projekt bloku nie przewidywał budowy kotłowni.
Dzierżawa lokalu w celu jego przebudowy nie jest tym samym co transakcja sprzedaży tego lokalu wraz z gruntem.
W państwa przypadku dzierżawca posiada nakłady inwestycyjne w obcym środku trwałym. Właścicielem nieruchomości w dalszym ciągu jest Spółdzielnia. Nie mniej proponuję sprawdzić czy w tej umowie dzierżawy nie ma innych zapisów.
Mam 2 pytania związane z różnymi stawkami opłat eksploatacyjnych i na fundusz remontowy dla członków i nie-członków spółdzielni.
1/ Czy władze spółdzielni mogą jednocześnie wprowadzić zwyżkę opłat eksploatacyjnej i na fundusz remontowy dla nie-członków spółdzielni. Tłumaczą to osiąganiem nadwyżki bilansowej z tytułu pożytków powstałych z tytułu gospodarowania mieniem spółdzielni, która jest rokrocznie przeznaczana na fundusz remontowy (schemat opisany przez Pana w pytaniu nr 1156 skutkujący podwyżką opłaty na ten fundusz dla nie-członków). Ale jednocześnie planują podnieść opłatę eksploatacyjną dla nie-członków z powodu osiągania dodatkowych przychodów z mienia spółdzielni. Uważam że albo jedno albo drugie. Skoro mamy ekstra przychody funduszu remontowego, to nie ma dodatkowych przychodów na eksploatacji, co ma być powodem podwyżki opłaty eksploatacyjnej.
2/ Czy decyzje o takim różnicowaniu opłat może podejmować sam zarząd lub rada spółdzielni, czy jednak powinno to być ujęte w odpowiednich regulaminach gospodarki zasobami i ew. zasad naliczania opłat, które w naszej małej spółdzielni uchwala walne zgromadzenie. Czy nie powinno decydować o tym walne zgromadzenie członków?
Każda nieruchomość ma prawo posiadać swoją stawkę eksploatacyjną i określić odpis na fundusz remontowy. W chwili obecnej dzielenie mieszkających w spółdzielni na członków i nie członków jest bez znaczenia. Wszyscy posiadacze lokali mieszkalnych w spółdzielni są jej członkami i tym samym problem zniknął.
Wysokość stawki eksploatacyjnej i odpisu na fundusz remontowy podejmuje zarząd Spółdzielni w oparciu o plan finansowo rzeczowy zatwierdzony przez Radę Nadzorcza spółdzielni.
1. Sprzedajemy mieszkanie, które było lokatorskie. Jak należy zaksięgować tą operację?
2. Czy sprzedaż mieszkania rodzi skutki CIT?
Jeżeli mieszkanie zostaje sprzedane po cenach rynkowych (nie poprzez wniesienie wkładu budowlanego) wystąpi przychód objęty podatkiem CIT.
Natomiast w przypadku wniesienia wkładu budowlanego a następnie przeniesienie tego lokalu w własność odrębną, w księgach rachunkowych spółdzielni nie wystąpi pojecie przychodu i kosztu.
Jestem członkiem spółdzielni mieszkaniowej, jednoblokowej, 32 lokale. Jedna osoba z mieszkańców jest właścicielem mieszkania, reszta osób posiada spółdzielcze - własnościowe prawo do lokalu. Czy i w jaki sposób można powołać zarządcę zewnętrznego ? czy potrzebne jest wykup mieszkań i przekształcenie we wspólnotę ? czy też wystarczy zgoda większości mieszkańców ?
Uchwałę podejmuje walne zgromadzenie (proszę sprawdzić w statucie spółdzielni)
Nie mniej jeżeli Statut nie stanowi inaczej decyzję o wyborze zarządcy zewnętrznego podejmie Zarząd Spółdzielni.
Jestem członkiem spółdzielni mieszkaniowej. Powołano Radę - 5 osób i zarząd - 3 osoby. Zgodnie ze statutem spółdzielni rada składa się z 3 członków. RN ze swojego grona wybiera Prezydium, w skład którego wchodzą przewodniczący, jego zastępca, sekretarz i przewodniczący stałych komisji rady. Spośród członków rady wybieranych jest też 2 członków komisji rewizyjnej.
Prezes Zarządu (spółdzielni) złożył rezygnację. Moje pytanie, czy w powyższej sytuacji można zastosować art. 56 par. 1 ust. 1 zdanie drugie ustawy Prawo spółdzielcze, zgodnie z którym "w razie konieczności rada może wyznaczyć jednego lub kilku ze swoich członków do czasowego pełnienia funkcji członka (członków) zarządu", i jednego z członków rady powołać na Prezesa Zarządu ?
Chodzi mi głównie, czy w stanie którym opisałem skład rady będzie odpowiadał wymogom statutu. Jeżeli jest taka możliwość, na jak długo można powołać członka, jakie formalności należy dopilnować ?
O sposobie funkcjonowania organów samorządowych w Państwa spółdzielni decyduje Statut, chyba że ustawy stanowią inaczej.
Nie potrafię określić nie znając Państwa statutu prawomocności podnajmowania przez Rade Nadzorcza decyzji o oddelegowaniu jednego z członków do czasowego pełnienia funkcji członka zarządu. Czas oddelegowania powinien być określony w tej uchwale.
Jestem właścicielem garażu wyodrębnionego, w zabudowie szeregowej, nie jestem członkiem Spółdzielni.
Czy Spółdzielnia ma prawo naliczać mi fundusz remontowy w opłacie za garaż?
Jeżeli posiada Pani lokal wyodrębniony a właścicielem tej nieruchomości jest spółdzielnia mieszkaniowa, to ma ona prawo naliczać Pani opłatę na fundusz remontowy.
Posiadam garaż w nieruchomości garażowej szeregowej/boksy garażowej/ zarządzanej z mocy prawa przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Nie jestem członkiem Spółdzielni.
Podatki od gruntu i nieruchomości wnoszę co roku do Urzędu Miasta, wszystkie remonty jak naprawa dachu wykonałam w swoim zakresie tak jak i inni właściciele garaży.
w związku z powyższym mam pytania:
-czy Spółdzielnia ma prawo wliczać do opłaty za garaż podatek od nieruchomości i podatek od gruntu?
- czy Sp-nia ma prawo żądać ode mnie na podstawie uchwały Rady Nadzorczej opłaty na fundusz remontowy?
- czy Spółdzielnia ma prawo doliczać do opłaty na fundusz remontowy podatek VAT?
Na zadane pytania muszę odpowiedzieć twierdząco czyli tak. Nie wiem tylko dlaczego skoro nie jest Pan właścicielem garażu opłaca Pan podatek od nieruchomości i od wieczystego użytkowania. Ale mógł Pan popełnić błąd w zadawaniu pytania, bo być może jesteście państwo wspólnotą lokalową a spółdzielnia tylko zarządza tą nieruchomością.
Copyright © 2005-2018 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.
Strona zgodna z XHTML 1.1 i CSS 2.0 • Projektowanie logo, stron internetowych: Akapit