Nasza wspólnota remontowała pergolę. Do remontu przystąpiła też wspólnota sąsiednia. Obie pergole stoją obok siebie. Jedna z nieruchomości ponosiła koszty energii elektrycznej (wykorzystanej do remontu pergoli obu wspólnot). Teraz właściciele zażądali obciążenia kosztami tej drugiej wspólnoty kosztami energii. Czy nasza wspólnota może wystawić rachunek za energię elektryczną tej drugiej wspólnocie. Jeżeli tak to czy ująć to w ewidencji jako przychód czy zmniejszyć o tyle poniesione koszy przez naszą wspólnotę.
Wspólnota powinna wystawić rachunek za zużytą energię prze remontujących pergolę sąsiedniej wspólnoty. Przychód z tego rachunku jest przychodem wspólnoty a nie zmniejszeniem jej kosztów. Przychód ten w roku 2007 będzie opodatkowany 19 % podatkiem CIT, chyba że aktywują państwo do kosztów uzyskania tego przychodu koszt zużytej energii.
Ponieważ od 2007 roku trzeba opodatkowywać przychody niezwiązane z gospodarowaniem zasobem mieszkaniowym, zastanawiamy się czy comiesięczna kapitalizacja odsetek z konta wspólnoty musi być opodatkowana? Ponieważ koszty prowadzenia rachunku bankowego wspólnoty przekraczają znacznie przychody z tytułu kapitalizacji odsetek to czy musimy odprowadzać podatek do US.
Koszt związany z funkcjonowaniem rachunku bankowego wspólnoty mieszkaniowej jest kosztem zarządu nieruchomością wspólną. Natomiast odsetki od lokal są przychodem finansowym wspólnoty I w roku 2007 będą opodatkowane 19% podatkiem CIT.
Nasza Wspólnota wywalczyła z dostawcą wody i ścieków zwrot za niesłusznie pobraną wodę i ścieki (dowiedliśmy uszkodzenia wodomierza). Dostawca wystawił nam faktury uznaniowe.
Faktury obciążeniowe księgowaliśmy na konta 420/200 jako obciążenie. Uznaniowe faktury są wystawione na ujemne kwoty i zastanawiamy się czy możemy je zaksięgować w ten sam sposób co obciążeniowe. W kosztach nam się pomniejszy i rozrachunki też się obniżą bo wprowadzimy to w wartości ujemnej. Do zeznania rocznego też wprowadzimy koszty po pomniejszeniach?
Postapiliście Panstwo prawidłowo. Korekta faktury zmniejsza koszty i rozrachunki.
Jesteśmy Wspólnotą Mieszkaniową którą zarządzają sami właściciele lokali .Nie otrzymujemy pożytków . Właścicielem jednego z 60 lokali pozostało PKP , od którego pozostali właściciele lokale wykupili . Od 1 grudnia 2006 roku PKP przekazało nieodpłatnie lokal Urzędowi Miasta . Do tej pory PKP otrzymywało od nas obciążającą notę księgową , na podstawie której wpłacali nam zaliczki na koszt funkcjonowania nieruchomości wspólnej.
Nowy właściciel - Urząd Miasta chce od nas fakturę lub rachunek . Nikomu do tej pory nie wystawialiśmy rachunku . Czy możemy wystawiać co miesiąc rachunek na zaliczkę za przedmiotowy lokal ? Bardzo proszę o odpowiedź , bo chcę robić to prawidłowo .
Wspólnoty mieszkaniowe, które nie są podatnikami podatku od towarów i usług VAT, biorące udział w obrocie gospodarczym, dokumentują swoją sprzedaż rachunkami. Zgodnie z art. 87 ustawy ordynacja podatkowa (Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm.), wspólnoty mieszkaniowe, na żądanie kupującego lub usługobiorcy, są zobowiązane wystawiać rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.
Rachunki wystawia się w terminie nie później niż 7 dni od wykonania usługi lub wydania towaru. Rachunki powinny być kolejno numerowane, a kopie tych rachunków przechowywane przez 5 lat kalendarzowych, licząc od końca roku, w którym wystawiono rachunek.
Mam zapytanie odnośnie kosztów w sprawie egzekucyjnej gdzie wierzycielem jest wspólnota mieszkaniowa a dłużnikiem jest lokator. Komornik przesłał wezwanie do uiszczenia zaliczki na wydatki które zapłacić ma wspólnota w tejże sprawie egzekucyjnej i nie wiem na jakie konta mam zaksięgować ten koszt.
Zaliczką na wydatki wynikające z postępowania egzekucyjnego komornika powinna Pani obciążyć koszty zarządu nieruchomością wspólną.
Mam zapytanie dotyczące deklaracji Pit 8C. W jakiej wysokości należy wykazać koszty uzyskania przychodu, czy ma to być 20 % przychodu? Jaki należy wymienić rodzaj przychodu (jak opisać) oraz w której pozycji w części D deklaracji Pit 8C?
W deklaracji PIT 8C wypełnia Pani część D, w której nie występują pojęcie kosztów uzyskania przychodu.
Wspólnota Mieszkaniowa powołała w skład zarządu dwie osoby z pośród właścicieli lokali i jedną osobę spoza wspólnoty. Zarząd wykonuje wszystkie czynności związane z prowadzeniem spraw wspólnoty. Czy ta forma zarządu jest zarządem właścicielskim?
Nie znam takiego pojęcia jak zarząd właścicielski. Nie mniej opisana prez panstwa sytuacja wynika z zapisu art. 20 ustawy o własności lokali i jest zgodna z przepisami prawa.
W naszej wspólnocie mieszkaniowej gdy kotłownia była jeszcze węglowo-koksowa byli zatrudnieni palacze CO. W chwili obecnej kotłownia została przebudowana na gazową i w związku z tym nie zatrudniamy palaczy. Zaistniała sytuacja iż jeden z byłych palaczy zgłosił się do mnie jako do nowego zarządcy abym wydał świadectwo pracy na podstawie jego zatrudnienia w owym czasie jako palacz CO. Sprawdzając dokumenty, które otrzymałem od poprzedniego zarządcy wynika, że umowa był zawarta jako umowa zlecenie, gdyż w nagłówku zaczyna się tylko od wyrazu "UMOWA", lecz w dalszej treści umowy widnieją zapisy zleceniobiorca i zleceniodawca i tak umowa jest podpisana.
Czy mogę wystawić na tej podstawie świadectwo pracy?
PS. były odprowadzane składki emerytalno-rentowe przez ubezpieczonego i płatnika, jak również ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe i zdrowotne.
Tak, jest Pani zobowiązana wydać świadectwo pracy właściwie określając charakter zatrudnienia.
Od jakiegoś czasu dreczy mnie pewnien problem, a nie znam nikogo kto mogłby mi pomoc go pozwiązac. Dlatego też postanowiłam napisac do Pana.
Wspólnota mieszkaniowa podpisała umowę o administrowanie nieruchomością z firma posiadajaca licencje na tego typu usługi. Natomiast firma administrująca podpisała umowę na prowadzenie ewidencji pozaksiegowej WM z osobą prowadzącą jednoosobową działalność nie posiadającą certyfikatu do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Czy osoba prowadząca księgowość wspólnoty musi posiadać certyfikat MF? Jeżeli tak to jakie grożą jej konsekwencje w razie kontroli z urzędu skarbowe?
Jeżeli wspólnota mieszkaniowa powierzyła zarząd nieruchomością wspólna w trybie art. 18 ustawy o własności lokali osobom fizycznym będących współwłaścicielami, to osoby te nie muszą legitymować się żadnymi uprawnieniami do prowadzenia ksiąg rachunkowych, ponieważ prowadzą jedynie ewidencje pozaksięgową oraz zarządzają majątkiem własnym.
W przypadku, gdy zarząd powierzono w trybie art. 18 ustawy o własności lokali osobie prawnej lub osobie fizycznej nie będącej współwłaścicielem, to osoby te również nie muszą posiadać uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, ponieważ prowadzą jedynie ewidencje pozaksięgową, zgodnie z wymogami art. 29.1. ustawy o własności lokali.
Gdy Zarządca powierzył prowadzenie ewidencji pozaksięgowej osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarcza, to podobnie jak w przypadkach wcześniejszych osoba ta nie musi posiadać licencji MF.
W przypadku gdy osoby te składają w imieniu wspólnoty jakiekolwiek deklaracje podatkowe, wtedy musza posiadać stosowne uprawnienia - czyli być doradcą podatkowym, lub Biegłym Rewidentem. Wymóg ten nie jest stosowany tylko w przypadku gzy czynności te wykonuje Zarząd nieruchomości (nie mylić z administratorem).
Sytuacja w naszej wspólnocie mieszkaniowej staje się ostatnio bardzo trudna z uwago na to, że dwie osoby (matka i córka) posiadają łącznie większość udziałów we wspólnocie - posiadają 5 z 8 mieszkań. Oznacza, to że tak naprawdę to one rządzą w naszej kamiennicy i przegłosują każdą uchwałę, którą zaproponują.
Dlatego będę zobowiązana za odpowiedź na poniższe pytania:
- jakie uchwały mogą być przegłosowane większością głosów (zwykły zarząd ? - co wchodzi w jego zakres? ) a jakie wymagają zgodności wszystkich lokatorów (przekroczenie zwykłego zarządu - co wchodzi w jego zakres?)
- co można zrobić w sytuacji, gdy większość członków wspólnoty (wnioskuje na zebraniu o podniesienie odpisu na fundusz remontowy z 3 do 10 zł/ m2. Czy można uchwałę zaskarżyć do sądu ? Czy jakiś przepis prawny mówi o ustalaniu wysokości funduszu?
- czy ta sama większość lokatorów może podjąć uchwałę np. o zabudowie działki będącej współwłasnością wszystkich lokatorów (użytkowanie wieczyste od Gminy)
- czy lokator może na tej działce np. składować drewno (na 1/30 powierzchni całego podwórka) do swojego kominka bez zgody większości lokatorów
- czy można "zmusić" właściciela mieszkania w którym od dawna nikt nie mieszka do ogrzewania tego mieszkania w zimie do jakiejś minimalnej chociaż temperatury ? (nie ma CO, każde mieszkanie ogrzewane jest indywidualnie)
- czy możemy poprosić Zarządcę wspólnoty o udostępnienie informacji o tym, czy wszyscy lokatorzy terminowo wpłacają pieniądze na Fundusz R. oraz za czynsz ?
- jakie decyzje może samodzielnie podejmować Zarząd wspólnoty bez zgody większości lokatorów ?
Ponadto będę wdzięczna za informacje gdzie szukać przepisów prawnych na powyższe tematy.
Proponują zapoznać się z przepisami art. 22 ustawy o własności lokali, w którym to w sposób jednoznaczny zdefiniowano jakie czynności przekraczają czynności zwykłego Zarządu.
W przypadku gdy uważa Pani że podejmowane przez wspólnotę uchwały są niezgodnie z przepisami prawa lub umową właścicieli lokali, albo naruszają zasady prawidłowego zarządzania nieruchomością wspólną lub w inny sposób naruszają Pani interesy ma Pani prawo do zaskarżenia takiej uchwały w sądzie w terminie 6 tygodni od jej podjęcia na zebraniu właścicieli lub od dnia powiadomienia Pani o treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów (art. 25 ustawy o własności lokali).
Każdy z właścicieli ma prawo wglądu do dokumentacji księgowej wspólnoty, oraz jest zobowiązany zapisem art. 13 ustawy o własności lokali do współdziałania z innymi właścicielami w celu ochrony wspólnego dobra.
Copyright © 2005-2018 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.
Strona zgodna z XHTML 1.1 i CSS 2.0 • Projektowanie logo, stron internetowych: Akapit