We wspólnocie został wyodrębniony samodzielny lokal (strych zamieniony na mieszkanie). Czy ja jako mieszkaniec ostatniej kondygnacji muszę udostępnić instalację CO (u mnie się kończy) lokatorom z góry , w tym przekuwanie stropów. Czy wspólnota musi pokryć koszt projektu doposażenia nowego lokalu w CO ? Czy powinien go pokryć nowy lokator?
Wszelkie nakłady związane z powstaniem nowego lokalu (z pomieszczeń strychowych) powinna pokryć wspólnota mieszkaniowa w tym również instalacje CO. Po zakończeniu prac inwestycyjnych wartość sprzedanego lokalu powinna pokryć poniesione nakłady. Instalacja centralnego ogrzewania jest elementem nieruchomości wspólnej, i tym samym jest Pan zobowiązany do udostępnienia lokalu w celu wykonania niezbędnych prac.
We wspólnocie powołany jest zarząd spośród właścicieli (3 osobowy). Czy osoba, która pełni obowiązki księgowej powinna przewodniczącej zarządu przekazywać ksero dokumentów za miesiąc: rozliczeń we wspólnocie min. ciepło ,woda, f. remontowy, eksploatacyjny... oraz wyciągi bankowe dla informacji i do analizy . Przewodnicząca i drugi członek zarządu wg. mnie powinny mieć nadzór nad wydawaniem środków wspólnotowych. Jej zdaniem jest, że może mi pokazać i nie będzie robić ksero , bo to by była druga księgowość. Moim zdaniem jest ona w błędzie. Jako członek zarządu nie powinna tak postąpić. Może coś jest nie tak?
Na żądanie Zarządu wspólnoty mieszkaniowej księgowość jest zobowiązana do przesyłania kopii wszelkich dokumentów, aczkolwiek osobiście uważam to za rozwiązanie nieracjonalne.
Jeden z właścicieli sprzedał swoje mieszkanie. Jakie dokumenty powinnam wziąć od nowego właściciela jakie uchwały napisać aby przedstawić to pozostałym lokatorom?
Nie ma Pani prawa żądać żadnych dokumentów a jedynie poprosić o wgląd do aktu notarialnego dokumentującego tę transakcje.
Jak należy prawidłowo zaksięgować dodatek mieszkaniowy ?
Dodatek mieszkaniowy księgujemy WN 131 - rachunek bankowy, MA 204 - opłaty eksploatacyjne.
Zostałam nowym zarządcą wspólnoty mieszkaniowej. Z dokumentów wynika, że poprzedni zarządcy nie robili zebrań wspólnoty, brak jest jakichkolwiek uchwał, a co gorsze nie wpłacali wszystkich pieniędzy na konto bankowe wspólnoty (ponieważ jest to mała wspólnota, lokatorzy - prawie sami emeryci- zgodzili się, by zarządca wystawiał KP, a następnie wpłacał pieniądze na konto, czego nie robił systematycznie - czy to zgodne z prawem, ponadto nieregularnie płacił za media, dlatego powstały odsetki, ponadto wybrał firmę do remontu rynien, nie informując lokatorów o kosztach inwestycji, (członkowie dowiedzieli się dopiero w sprawozdaniu finansowym, kiedy zarząd zrezygnował. brak jest jakichkolwiek uchwał i ofert w tym zakresie. Wydaje się, że koszt naprawy rynien jest mocno "naciągnięty", bardzo wysoki. Jak postąpić prawnie w tek kwestii.
Postępowanie zarządcy jest karygodne. Dalsze tolerowanie takiego sposobu zarządzania doprowadzi w konsekwencji de defraudacji środków pieniężnych. Należy usunąć zarządcę stosowna uchwała wspólnoty mieszkaniowej.
Jesteśmy zarządcą kilku wspólnot mieszkaniowych. Jedna z nich liczy 110 lokali mieszkalnych, nie ma użytkowych.
Przychód z tytułu zaliczek na media- woda, ciepło, wywóz odpadów komunalnych w czerwcu przekroczył 150.000 zł Czy wspólnota musi zarejestrować się jako czynny podatnik VAT i sporządzać deklaracje. Zaliczki na utrzymanie części wspólnej i f.rem. nie podlegają sumowaniu do obrotów VAT? Są różne komentarze w tej sprawie.
Obowiązek rejestracji do podatku VAT obowiązuje dopiero po przekroczeniu 200.000 zł. Po przekroczeniu tej wartości występuje obowiązek dokonania takiej rejestracji.
Zakupiłem mieszkanie wraz z garażem wielostanowiskowym od dewelopera. Mamy dużą wspólnotę mieszkaniową, która posiada swój Zarząd oraz umowę z administratorem (zarządcą). Mamy problem z pojawiającą się co jakiś czas wilgocią w garażu. Ściany są mokre, pojawiają się zacieki itp. Czy możemy domagać się od dewelopera wykonania ekspertyzy i ustalenia przyczyn takiego stanu rzeczy?. Nadmieniam, że jesteśmy objęci 3 letnią gwarancją i rękojmią.
Czy Wspólnota musi podjąć uchwałę w sprawie wykonania takiej ekspertyzy, jeżeli deweloper odmówi jej wykonania. Czy Zarząd może zlecić wykonanie takiej ekspertyzy w ramach czynności zwykłego zarządu?
Zarząd wspólnoty mieszkaniowej nie ma osobowości prawnej do reprezentowania właścicieli lokali w tej sprawie. Poszczególni właściciele lokali mogą upoważnić zarząd do takiego działania. Niestety koszty ekspertyz itp. leży po stronie włascicieli lokali.
Właściciel mieszkania w naszej dużej wspólnocie mieszkaniowej na korytarzu, który stanowi część wspólną trzyma dużą półkę na buty wraz z dużą ilością swoich butów. Sąsiad obok nie akceptuje takiego stanu rzeczy i prosi o pomoc w usunięciu szafki i butów z korytarza, który stanowi część wspólną. Proszę o informację jakie kroki może podjąć Zarząd Wspólnoty lub administrator. Czy możliwe jest nałożenie dodatkowej opłaty miesięcznej przez Zarząd lub administratora za nadmiernie korzystanie z części wspólnych? Czy Zarząd lub administrator może usunąć sam szafkę na buty z części wspólnych po bezskuteczności wysyłanych pism w tej sprawie do właściciela mieszkania?
Zarząd wspólnoty ma prawo usunąć półkę, ponieważ właściciel tego lokalu nie posiada zgody na korzystanie z części nieruchomości wspólnej.
Dokonana została zmiana firmy zarządzającej nieruchomością. Poprzedni zarządca sporządził bilans zamknięcia rozliczeń finansowych lokatorów i przekazał go firmie przejmującej zarządzanie nieruchomością bez wcześniejszej weryfikacji jego poprawności z lokatorami. W bilansie zamknięcia poprzedni zarządca wykazał, że mam niedopłatę, o czym dowiedziałem się po przedstawieniu mi przez nowego zarządcę bilansu otwarcia. Nowy zarządca wykazał w bilansie otwarcia kwotę zaległego zobowiązania wobec niego w wysokości podanej mu w bilansie zamknięcia.
Zwróciłem się więc do nowego zarządcy o przedstawienie danych (kwoty naliczeń i wpłat), w oparciu o które uznał, że faktycznie mam zaległości w opłatach. Odpowiedział, że reklamacje dotyczące rozliczeń za okres wcześniejszy, kiedy nie był zarządcą, powinienem skierować do poprzedniego zarządcy, a jeśli poprzedni zarządca je uwzględni, to również obecny zarządca je uzna i skoryguje moje zobowiązania wobec niego. Moim zdaniem obecny zarządca nie ma racji. Jeśli uznał dane z bilansu zamknięcia przygotowanym przez poprzedniego zarządcę za wiarygodne nie dokonując ich weryfikacji ze mną i wykazał podaną mu kwotę jako moją zaległość wobec nowego zarządcy, to mam prawo oczekiwać, że to nowy zarządca przedstawi mi rozliczenie, w oparciu o które uznał, że faktycznie mam niedopłatę. Proszę zatem o opinię, czy w przedstawionej sytuacji to ja jestem zobligowany do dokonania wyjaśnień z poprzednim zarządcą, czy też, skoro nowy zarządca uznał za rzetelne dane bilansu zamknięcia, co kwestionuję i o czym go poinformowałem, to właśnie nowy zarządca winien wykazać mi rzetelność podstawy (bilansu zamknięcia), na której występuje wobec mnie z roszczeniem finansowym (wykazując zobowiązanie)?
Pana stanowisko jest prawidłowe. Nowy zarządca powinien skutecznie wyjaśnić powstałą niedopłatę, tym bardziej że posiada wszelkie dokumenty księgowe z lat poprzednich
Na działce ok. 4 tys m2 funkcjonują trzy wspólnoty mieszkaniowe. Jedna w budynku wolnostojącym (6 właścicieli), dwie pozostałe to budynki wielorodzinne po 20 właścicieli. Między tymi ostatnimi ok. 15 lat remu zamontowana została krata szer. ok. 5 m uniemożliwiająca przejście między budynkami. Powyższe zrealizowano za porozumieniem obu ww wspólnot z uwagi na potrzebę poprawy bezpieczeństwa na terenie nieruchomości i zwiększenie komfortu życia mieszkańców (ograniczenie komunikacji osób postronnych i zmniejszenie hałasu). Ostatnio decyzją zarządu jednej z ww dużych wspólnot udrożniono przejście między budynkami, pomimo sprzeciwu większości właścicieli należących do wszystkich trzech wspólnot funkcjonujących na ww nieruchomości gruntowej.
Czy działanie zarządu jednej WM było zgodne z prawem? Jakie działania można podjąć dla przywrócenia poprzedniego stanu?
Przepraszam za porównanie, ale jest to typowy polski spór o miedzę lub służebność gruntową. Proponuje spotkanie 3 zarządów wspólnot, a jeżeli rozmowy nie przyniosą skutku pozostaje droga sądowa.
Copyright © 2005-2018 Centrum Informacji i Doradztwa Mieszkaniowego Sp. z o.o.
Strona zgodna z XHTML 1.1 i CSS 2.0 • Projektowanie logo, stron internetowych: Akapit