Forum

Pytania i odpowiedzi dotyczące funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych

Pytanie 106
Dodano: 20 listopada 2006

(rozwinięcie pytania 104)
Czy wspólnota winna zawrzeć umowy na dostawę mediów, wywóz śmieci itp. bezpośrednio z dostawcą czy też Spółdzielnia może obciążyć wspólnotę kosztami dostawy mediów?

Pytanie 105
Dodano: 20 listopada 2006

(rozwinięcie pytania 104)
Czy wspólnota winna zawrzeć ze Spółdzielnią umowę o zarządzanie?

Pytanie 104
Dodano: 20 listopada 2006

W końcu lat dziewięćdziesiątych Spółdzielnia zakupiła i częściowo przejęła nieodpłatnie budynki i grunty od zakładów pracy. Część mieszkań została już wcześniej przez te firmy sprzedana lokatorom. Ogółem w przejętych budynkach jest 12 wspólnot. Sytuacja wygląda w następujący sposób, że wspólnoty ( we wszystkich przypadkach są to duże wspólnoty) tworzą właściciele mieszkań lub lokali użytkowych i Spółdzielnia. W części będącej własnością Spółdzielni mieszkańcy posiadają zróżnicowane prawa do lokali spółdzielcze własnościowe i lokatorskie prawa do lokali, najem, część została również pozbawiona tytułu prawnego. Dla wspólnot prowadzona jest pozaksięgowa ewidencja kosztów, uchwalone zostały regulaminy wspólnot, przeprowadzane są coroczne zebrania, a których uchwalane są plany finansowo gospodarcze itp. Wspólnotami zarządza Spółdzielnia. Mamy jednak wątpliwości jak winny być prowadzone rozliczenia finansowe i ewidencje księgowe, ze względu na fakt, że z jednej strony własność spółdzielni jest częścią wspólnoty i jednocześnie stanowi część zasobów mieszkaniowych Spółdzielni. Jak połączyć sprawę wnoszenia przez Spółdzielnię jako współwłaściciela nieruchomości zaliczek na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej z prowadzeniem rozliczeń dla poszczególnych nieruchomości spółdzielczych. Chcielibyśmy dostosować sposób prowadzenia zarządu tymi nieruchomościami do obowiązujących przepisów prawa, szczególnie w kwestii rozliczeń finansowych. Obecnie wszelkie prace związane z remontami, utrzymaniem czystości itp. prowadzi Spółdzielnia i biorąc pod uwagę przychody oraz koszty po zakończeniu roku wnosi do właścicieli lokali o wpłatę dodatkowych kwot lub przeznacza nadwyżki wniesionych zaliczek na poczet roku następnego.
Mając na uwadze powyższe proszę o pomoc i wyjaśnienie następujących kwestii:
1. Czy Spółdzielnia winna wnosić zaliczki w wielkości proporcjonalnej do udziału w nieruchomości wspólnej i w jaki sposób winny być one ujęte w ewidencji księgowej Spółdzielni?

Pytanie 103
Dodano: 20 listopada 2006

W nawiązaniu do odpowiedzi na pytanie nr 70 bardzo proszę o okreslenie, która czynność będzie objęta podatkiem od towarów i usług ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu i ustanowienie własnościowego prawa do lokalu oraz wskazanie podstawy i stawki VAT.

Pytanie 102
Dodano: 20 listopada 2006

Uprzejmie Pana proszę o informację dotyczącą kosztów nabycia członkostwa w spółdzielni mieszkaniowej.
Zamierzam w najbliższym czasie kupić mieszkanie spółdzielcze-własnościowe w dużej spółdzielni mieszkaniowej w Warszawie. Statut tej Spółdzielni zakłada, że członkowie przyjmowani do Spółdzielni są obowiązani do wnoszenia następujących opłat członkowskich: wpisowe (500 zł), udział (500 zł) oraz opłatę na działalność społeczną i oświatowo-kulturalną (200 zł). Czy taki zapis jest zgodny z ustawą Prawo spółdzielcze, w której stwierdza się, że członek jest obowiązany do wniesienia wpisowego oraz zadeklarowanych udziałów. Czy taki zapis można zaskarżyć do KRS?

Pytanie 101
Dodano: 20 listopada 2006

Jestem od pół roku członkiem zarządu małej spółdzielni mieszkaniowej.
Czy wpływy z tytułu różnicy podniesionej okresowo przez zarząd spółdzielni ceny 1 m3 wody można księgować jako pomniejszenie poniesionych strat z tego tytułu w latach ubiegłych, czy tylko jako przychód w roku bieżącym?
Uzupełniając dodaję iż w oparciu o zalecenie biegłego badającego sprawozdanie za 2004 rok, podniesiono w porównaniu do ceny wodociągów o 0,16 zł za 1 m3 wody w celu odzyskania strat z lat 2003-2004 z tytułu niezbilansowanej wody.
Decyzja ta jest i będzie realizowana do zbilansowania kwoty strat.

Pytanie 100
Dodano: 20 listopada 2006

Jestem od pół roku członkiem zarządu małej spółdzielni mieszkaniowej.
Czy w księgowości spółdzielczej naliczenie funduszu remontowego jest już elementem kosztów jej działalności, czy dopiero zrealizowany z niego wydatek jest kosztem?
Z analizy dokumentów księgowych i sprawozdawczości wynika iż w księgach rachunkowych naliczenie funduszu remontowego - jako wyodrębnionego od pewnego czasu elementu należności czynszowej od lokatora, jest comiesięcznie księgowany narastająco w koszty zespołu "4" oraz oraz w zespole funduszy - jako fundusz specjalny (fundusz remontowy).
Z kolei wydatki na remonty i zwroty z tytułu wymiany okien przez lokatorów każdorazowo pomniejszają ten fundusz i korygują naliczenie kosztów.
Środki finansowe pochodzące z wpłat na fundusz remontowy zasilają całość wpływów finansowych.
Moim zdaniem jest to nieprawidłowość bo zaliczenie kwot naliczonego funduszu remontowego do kosztów zniekształca wynik finansowy, który o dziwo od początku istnienia spółdzielni jest ujemny i porównywalny z saldem funduszu remontowego.
Byłoby zrozumiałe dla mnie, gdyby przez analogię do funduszu socjalnego, naliczone i uzyskane wpłaty środków funduszu remontowego gromadzono na wyodrębnionym rachunku bankowym a dopiero realizowane remonty w zależności od ich zakresu były odpowiednio księgowane w koszty lub powiększały wartość konkretnego środka trwałego.
W przypadku tej spółdzielni ujemny wynik finansowy jest elementem dyskusji członków i budzi obawy co do jego zminimalizowania.

Pytanie 99
Dodano: 20 listopada 2006

Co SM musiała zrobić (czego dokonać z urzędu) w momencie wykupu przez nas wszystkich lokali na własność?

Pytanie 98
Dodano: 20 listopada 2006

Czy wykupując mieszkania na własność mamy też wykupiony teren pod tą nieruchomość.

Pytanie 97
Dodano: 20 listopada 2006

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa która obecnie zarządza naszą nieruchomością a w której posiadamy mieszkania własnościowe, aby się stały mieszkaniami własnościowymi musiała wcześniej unormować wszystkie sprawy związane gruntem pod naszą nieruchomość.