Forum

Pytania i odpowiedzi dotyczące funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych

Pytanie 126
Dodano: 14 grudnia 2006

(rozwinięcie pytania 123)
Jak zmienią się opłaty za używanie lokalu mieszkalnego po ustanowieniu odrębnej własności?
Z jakich opłat właściciel lokalu mieszkalnego może zrezygnować?
Czy faktycznie przeniesienie lokalu mieszkalnego we własność odrębną zmniejsza stawkę eksploatacyjną o opłaty terenowo-prawne (wieczyste użytkowanie, podatek od nieruchomości itp.?

Pytanie 125
Dodano: 14 grudnia 2006

(rozwinięcie pytania 123)
Jakie obowiązki zarządu spółdzielni mieszkaniowej wynikają z przepisu art. 29 ust. 1 i 1a ustawy o własności lokali?
Czy w myśl tych przepisów spółdzielnia sprawująca ustawowy zarząd powierzony po wyodrębnieniu własności chociaż jednego lokalu z danej nieruchomości jest obowiązana prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej?
Czy fundusz remontowy zostanie wyodrębniony dla konkretnej nieruchomości jednobudynkowej, czy też nadal będzie wspólny (kolektywny) dla całej spółdzielni?

Pytanie 124
Dodano: 14 grudnia 2006

(rozwinięcie pytania 123)
Czy po wyodrębnieniu własności chociaż jednego lokalu z danej nieruchomości rozliczenia muszą być przez spółdzielnię prowadzone oddzielnie dla tej nieruchomości wspólnej?

Pytanie 123
Dodano: 14 grudnia 2006

Wielu spółdzielców i czytelników Państwa serwisu interesuje odpowiedź na ważne pytanie:
Co się zmieni po ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej?
Na ogół ustanawianie odrębnej własności lokali w konkretnym budynku spółdzielczym jest długotrwałym procesem (postępuje sukcesywnie)
Przejściowo - do czasu przeniesienia odrębnej własności wszystkich lokali - w budynku występują lokale mieszkalne spółdzielcze (własnościowe i lokatorskie) oraz lokale mieszkalne stanowiące odrębną własność.
W "umowie o ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w prawie własności gruntu i powierzenie zarządu nieruchomością wspólną" znajduje się między innymi zapis o następującej, lub zbliżonej treści:
"Strony oświadczyły, że zarząd nieruchomością wspólną wykonywany będzie przez Spółdzielnię, jako przymusowy zarząd powierzony na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych /tekst jednolity w Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 z późniejszymi zmianami/ - nabywcy zapewnili, że znają treść przepisów dotyczących sprawowania zarządu i wynikające z nich prawa i obowiązki właścicieli lokali".
W związku z powyższym uzasadnione są także następujące pytania szczegółowe:
Co w praktyce wynika z zapisu umowy, że na podstawie art.27 ust.2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, tzw. ustawowy zarząd spółdzielni mieszkaniowej nad nieruchomością wspólną sprawowany jest przez spółdzielnię jako zarząd powierzony?

Pytanie 122
Dodano: 14 grudnia 2006

Jestem księgową w Spółdzielni mieszkaniowej , która w 1994r. powstała na bazie mieszkań po PGR. Administrujemy mieszkaniami właścicieli nie będących członkami i członków ( odrębna własność) , ponadto posiadamy kilkanaście własnych lokali (otrzymanych nieodpłatnie od AWRSP), a także jesteśmy właścicielami infrastruktury :hydrofornii , kotłowni i oczyszczalni ( również przekazanych nam przez AWRSP) .
Spółdzielnia w ramach swojej działalności oprócz gospodarki zasobami mieszkaniowymi , wykonuje czasem różne inne prace , których nie zalicza do GZM np. pompowanie nieczystości płynnych dla osób nie mieszkających w budynkach zarządzanych przez spółdzielnię, wykonuje również różne prace remontowe na zewnątrz , dostarcza wodę i odbiera ścieki do domostw które leżą w miejscowościach , w których właścicielem hydrofornii i oczyszczalni jest spółdzielnia. W/w usług SM nie traktuje jako GZM i w bilansie zysk z tej działalności wykazuje w pozycji - wynik finansowy .
Następnie zysk ten uchwałą Walnego Zgromadzenia przeznaczany jest na działalność statutową spółdzielni (zasilenie funduszu zasobowego i remontowego)
W związku z takim przeznaczeniem spółdzielnia traktuje ten dochód jako zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych.
Myślę że w naszym przypadku nie należy korzystać z ogólnej zasady że spółdzielnie rozliczają się bezwynikowo (takie sugestie wysuwają podobne nam spółdzielnie) ), ponieważ wg mnie wyżej wymienionych prac nie należy zaliczać do GZM, a tylko ewentualny dochód z GZM może być być przychodem roku następnego i powinien być księgowany jako rozliczenie międzyokresowe przychodów.
Wynik z w/w działalności jest wg mnie wynikiem bilansowym i podatkowym jednak jak zaznaczyłam wcześniej zwolnionym od podatku ponieważ jest przeznaczany na działalność statutową spółdzielni.
Czy nasze postępowanie jest prawidłowe , szczególnie w rozumieniu przepisów o pod. dochodowym od osób prawnych?

Pytanie 121
Dodano: 14 grudnia 2006

Jesteśmy spółdzielnią mieszkaniową , która podjęła się zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi, natomiast mam wątpliwości jak należy ewidencjonować w księgach spółdzielni przychody z tego tytułu. Czy od 2007r będziemy zobowiązani opodatkować te przychody p.d.o.p. Proszę o możliwie szybką odpowiedź.

Pytanie 120
Dodano: 14 grudnia 2006

W związku z tym, że coraz więcej członków ma kłopoty finansowe i nie jest w stanie regulować wszystkich należności(głównie posiadacze dużych mieszkań) decyduje się na zamianę na mniejsze mieszkania- problem dotyczy mieszkań lokatorskich.
Członek spółdzielni zwrócił się z prośbą o wyrażenie zgody na zamianę jego mieszkania lokatorskiego obciążonego kredytem na mieszkanie własnościowe w innej spółdzielni.
Jak powinien zachować się Zarząd w sytuacji gdy:
1. mieszkanie to przysługuje żonie po śmierci męża, małżeństwo to ma dzieci. Czy członek spółdzielni w tym przypadku żona- powinna przeprowadzić sprawę spadkową w sądzie dotyczącą wkładu po zmarłym mężu i dopiero wystąpić o zamianę, czy w przypadku zamiany (a nie sprzedaży) nie jest to wymagane?
2.czy w zaświadczeniu wystawionym przez spółdzielnię do notariusza przy zamianie oprócz kwoty zadłużenia z tytułu niespłaconego kredytu mieszkaniowego należy wpisać kwotę wniesionego wkładu mieszkaniowego w wartości nominalnej czy należy dokonać aktualnej wyceny mieszkania i zwaloryzować wniesiony wkład mieszkaniowy?
3. czy spółdzielnia powinna dokonać wypłaty wkładu mieszkaniowego osobie opuszczającej lokal i żądać wpłaty wkładu w tej samej wysokości od nowego nabywcy?

Pytanie 119
Dodano: 14 grudnia 2006

Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu w listopadzie br. zamierzamy poddać pod głosowanie uchwałę umożliwiającą nam adaptację strychów na lokale mieszkalne. Jeśli uchwała przejdzie, konieczne będzie podjecie jeszcze kilku uchwał pozwalających Zarządowi na dokonanie wszystkich "czynności" z tym związanych.
Zamierzamy sami budować mieszkania i sprzedawać je w stanie surowym, tak jak to jest obecnie praktykowanie.
Spółdzielnia ze sprzedaży tych lokali może uzyskać dochód nie mniejszy jak 5 mln zł., a więc barzo dużo pieniędzy,które chcielibysmy jak najlepiej zagospodarować. I tu nasze pytanie oraz prośba o radę.
Do uchwały WZ musimy podać konkretne przeznaczenie dochodów uzyskanych ze sprzedaży adaptowanych lokali.
Wiemy, ze będziemy musieli pokryc koszty "zniszczeń"w lokalach na ostatnich piętrach oraz zrekompensować ich włascicielom wszystkie niedogodności wynikajace z adaptacji strychów.
Chcielibyśmy takze,przedstawić konkretne korzyści dla każdego własciciela mieszkania w naszej Społdzielni wynikajace z adaptacji stychów.
Myślimy o zaproponowaniu im np. obniżenia (przez jakiś okres czasu )wysokości czynszu poprzez np. zwolnienie z wpłat na fundusz remiontowy, może jesze z jakiejś procentowej wielkości pozostałej części opłat czynszowych.Oczywiście przede wszystkim chcielibyśmy przeznaczyć znaczną kwotę na fundusz remontowy.
Bardzo prosimy o radę jak Pan by to widział.Może ma Pan inne propozycje.Nie ukrywam, ze zalezy nam bardzo na czsie.

Pytanie 118
Dodano: 14 grudnia 2006

(rozwinięcie pytania 117)
Jedno mieszkanie, które nie jest w .własnościowym (obecnie najmuje je były gospodarz) chcemy wystawić na przetarg. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa np.200.000,00 w całości będzie zaksięgowane .na funduszu wkładów budowlanych Fundusz wkładów budowlanych jest jedną kwotą bez kont analitycznych. Przy zasiedlaniu wszyscy członkowie pokryli "solidarnie" wkład lokalu dla dozorcy. Czy teraz wkład tego lokalu będzie można wykorzystać na modernizację np. balkonów w spółdzielni?

Pytanie 117
Dodano: 14 grudnia 2006

Jestem księgową w niedużej warszawskiej spółdzielni, korzystając z Pana ogromnej wiedzy ( co mam możliwość usłyszenia na Pana szkoleniach), chciałabym prosić Pana o poradę w dwóch kwestiach:
Lokale w tej spółdzielni są spółdzielcze własnościowe, i w takim systemie były zasiedlane w 1962 r., z wyjątkiem jednego (lokal po byłym gospodarzu-najem)
Jest w spółdzielni wolny lokal (suszarnia), który chcemy zaadaptować na lokal mieszkalny. Koszt adaptacji byłby ok.30.000,00 zł. Uzyskany lokal służyłby byłemu dozorcy ( umowa najmu).
- z jakich środków można pokryć koszt adaptacji- lokal pozostawałby lokalem w najmie ( nie będzie więc wpłaty wkładu budowlanego)? Czy należy zwiększyć wartość środka trwałego (budynku) o koszt adaptacji? Jaki to byłby dekret księgowy?